УДК 330.341.1:330.368

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-33

Йохна Микола Антонович,
д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту та адміністрування,
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0002-3319-3625

JEL classification: L19, L29, O29

Стаття присвячена вирішенню питання врахування особливостей стратегування діяльності підприємств України у воєнний час з використанням моделі економіки вражень. Актуальність тематики статті зумовлюється необхідністю практичного використання етапів стратегування, уточнених для умов застосування економічних відносин економіки вражень, що визнана перспективною моделлю відродження економіки України. Важливим практичним аспектом статті є розгляд використання положень економіки вражень для різних галузей, для яких враження споживачів є важливою умовою отримання додаткових фінансових потоків. Метою статті є систематизація основних пропозицій за етапами стратегування для галузей національної економіки у воєнний період. Результати дослідження полягають у виділенні особливостей використання сутності та положень економіки вражень в процесі стратегування для галузей торгівлі, сільського господарства, туризму, успішність яких суттєво залежить від вражень споживачів. Запропоновано уточнений зміст і послідовність етапів стратегування діяльності підприємств за моделлю економіки вражень у воєнний період.

Ключові слова: стратегування, економіка вражень, галузі економіки, підприємства, зміст і послідовність етапів стратегування, воєнний період.

Література

  1. After VUCA, the transformation to a BANI world. URL: https://ideasen.llorenteycuenca.com/2021/03/16/aftervuca-the-transformation-to-a-bani-world/.
  2. BANI: A new framework to make sense of a chaotic world. URL: https://thinkinsights.net/leadership/bani/.
  3. Чалюк Ю. О. Глобальний соціально-економічний розвиток в умовах VUCA, SPOD, DEST ТА BANI світу. Економіка та суспільство. 2022. № 36. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-21.
  4. Острікова Т. Шість моделей розвитку економіки після пандемії коронавірусу та потенціал їх розвитку. Економічна правда. 26.08.2020. URL : https://www.epravda.com.ua/columns/2020/08/26/664360/.
  5. Ястремська О. О. Економічні умови розвитку економіки вражень у країнах світу та в Україні. Бізнес Інформ. 2 №5. С. 68 – 80. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-5-68-80.
  6. Райко Д.В. Стратегічне управління підприємством у контексті економіки вражень: інтеграція емоційного маркетингу в бізнес-модель. Бізнес-інформ. 2024. №8. C. 459–465. DOI:  https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-8-459-465.
  7. Ястремська О.О. Обґрунтування понятійно-категоріального апарату симбіозу економіки вражень і стратегування. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 4. С. 92 – 103. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-14.
  8. Пайн II Б.Дж., Гилмор Дж. Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта. Х.: Vivat, 2021. 416 с.
  9. Williamson O. Strategizing, Economizing, and Economic Organization. Strategic Management Journal. Special Issue. 1991. №12. P. 75 94. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250121007.
  10. Економіка вражень іприродокористування: принципи інклюзивності та сталості / за наук. ред. д-ра екон. наук Н. І. Хумарової; НАН України, ДУ “Ін-т ринку і екон.-екол. дослідж. НАН України”. Київ : Академперіодика, 2024. 385 с.
  11. Вишневський О. С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: монографія. НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с.
  12. Кужель В., Нікуліна С. Економіка вражень як джерело конкурентоспроможності. Інноваційне підприємництво: стан та перспективи розвитку : зб. матеріалів VІ Всеукр. наук.-практ. конф. (29–30 берез. 2021 р.) Київ : КНЕУ, 2021. С. 154–156. URI: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/36221.
  13. Садченко О., Робул І. Економічно-екологічний маркетинговий простір досвіду економіки. Економічні інновації. 2020. Т. № 1(74), С. 129-139. DOI: https://doi.org/10.31520/ei.2020.22.1(74).129-139.
  14. Кривобок К. В. Стратегія адаптивних управлінських рішень в умовах економіки вражень. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків – м. Торунь 3-4 бер. 2020 р.). м. Харків: ФОП Панов А. М., 2020. С. 40–42. URI: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/23576.
  15. Коваленко О. В. Бізнес-моделі розвитку сільського зеленого туризму у Сумському регіоні. ГРААЛЬ НАУКИ : міжнар. наук. журнал. Вінниця : ГО «Європейська наукова платформа»; НУ «Інститут науково-технічної інтеграції та співпраці», 2024. № 44. С. 33-39. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.04.10.2024.
  16. Дорогань-Писаренко Л.О., Єгорова О. В., Панченко І. Г. Особливості аналізу ефективності впровадження технологічних інновацій в сільському господарстві. Nauka innov. 2020. № 16(3). С. 27-38, DOI: https://doi.org/10.15407/scin16.03.02725.
  17. Негода Ю., Новак І. Інноваційне забезпечення аграрного сектору України. Економіка та суспільство. 2023. № 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-40.
  18. Тютюнник Г. О. Інтегральний підхід до визначення резервів землекористування у рамках формування інклюзивної економіки вражень. Ефективна економіка. 2020. № DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.3.71.
  19. Гаврилюк О.В., Півньова Л. В. Економіка вражень – новий креативний тренд туристичного бізнесу. Нематеріальна культурна спадщина як сучасний туристичний ресурс: досвід, практики, інновації : Тези доповідей ІV Міжнар. наук.-практ. конф.-фестивалю м. Київ, 20-21 травня 2021 р.) Київ: Вид. центр КНУКіМ, 2021. 426 с. С. 335-339. URI: https://tourlib.net/statti_ukr/gavryljuk6.htm.
  20. Баданюк О. В., Довбуш В. І. Інноватика туристичного бізнесу і розвитку економіки вражень. Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості : матеріали I Всеукр. конф.ї здобувачів вищої освіти і молодих учених (м. Київ, 17 листоп. 2020 р.) / за заг. ред. О. М. Ніфатової. Київ : КНУТД, 2020. С. 434-437. URI: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17493.
  21. Колос Д. С., Несен Л. М. Модель імплементації менеджменту вражень до системи управління туристичним підприємством. Матеріали LІII наук.-техн. конф. підрозділів ВНТУ (м. Вінниця, 20-22 березня 2024 р.) URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42071.

Статтю було отримано 05.04.2025