УДК: 334.716: [637.1:664(477)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-45

Руслан Петрович МУДРАК
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки,
Уманськии національнии університет садівництва
ORCID ID: 0000-0003-1189-5463
E-mail: mrp1974@ukr.net

JEL classification: O13

Анотація

Вступ. Невід’ємною складовою повноцінного харчування людини, особливо в дитячому та літньому віці, є споживання молочних продуктів, що містять незамінні поживні речовини у такій кількості та формі, які не зустрічаються більше ні в яких інших продуктах харчування – молочний білок та жир, лактоза, молочнокислі бактерії, ферменти, мінеральні речовини, вітаміни A і D тощо. Молокопереробна галузь є надзвичайно важливим сектором суспільного виробництва, який виконує не лише важливу економічну функцію.

Мета. Дослідження особливостей господарської діяльності підприємств молокопереробної галузі харчової промисловості України.

Результати. У статті проведено дослідження, що виявило спадний тренд у кількості молокопереробних заводів України, які в цілому збільшують обсяги виробництва молочної продукції. Встановлено, що поголів’я молочної худоби, виробництво молочної сировини та її надходження на переробні підприємства стабільно скорочуються. На основі порівняльного аналізу номенклатури виробництва молочної продукції та її імпорту робиться висновок, що значна частка імпортної продукції завозиться в Україну у великогабаритній тарі, фасується в упаковку вітчизняних підприємств та продається як продукція українських молокозаводів. Стверджується, що причиною збільшення виробництва вершкового масла при одночасному скороченні виробництва молочної сировини є у багатьох випадках його фальсифікація – заміна молочного жиру пальмовою олією.

Висновки. Тенденція зміни кількості молокопереробних підприємств є дзеркальним відображенням загальної тенденції у харчовій промисловості України – в цілому спадний тренд із поки що нестійким зростанням, починаючи з 2017 р. Виробництво багатьох видів молочної продукції зростає. Рекордсменами зростання стали молоко і вершки, плавлені сири, йогурти тощо. Причиною збільшення виробництва вершкового масла при одночасному скороченні виробництва молочної сировини є у багатьох випадках його фальсифікація – заміна молочного жиру пальмовою олією. В Україні понад 90% виявленого фальсифікату молочної продукції припадає на вершкове масло та тверді сири.

Ключові слова: промислові підприємства, молокопереробна галузь, харчова промисловість, молочна сировина, молочні продукти, імпорт, фальсифікація, пальмова олія.

 Список літератури

  1. Масляєва О.О. Оцінка впливу зовнішнього оточення на конкурентоспроможність молокопереробних підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Випуск 10. Частина 3. С. 75-78.
  2. Масляєва О.О., Сітковська А.О., Кравченко М.В. Аналіз та оцінка конкурентних переваг молокопереробного підприємства. Економіка та управління підприємствами. Випуск 3. С. 51-54.
  3. Карпенко А.В. Конкурентоспроможність молокопереробних підприємств та механізм її забезпечення. Економіка та управління підприємствами. Випуск13. С. 101-107.
  4. Козак О.А. Розвиток молочної галузі в контексті забезпечення продовольчої безпеки України. Економіка АПК. 2018. №2. С. 14-22.
  5. Терещук М. Порівняльна оцінка польської молочної промисловості з країнами Європейського Союзу. Економіка АПК. 2018. №3. С. 97-103.
  6. Россоха В.В., Петриченко О.А. Розвиток ринку молока та молокопродукції в Україні. Економіка АПК. 2018. №8. С. 43-54.
  7. Михайленко О.В., Скоморохова С.Ю., Чава К.Р. Підвищення конкурентоспроможності молочної продукції в Україні. Економіка та управління підприємствами. Випуск 29. С. 16-20.
  8. Патика Н.І. Конкурентоспроможність та позиціонування України на світовому ринку молочної продукції. Економіка АПК. 2019. №5. С. 77-86.
  9. Россоха В.В., Петриченко О.А. Прогнозування тенденцій та інвестицій в молочній галузі для забезпечення раціональних норм споживання молока і молокопродуктів населенням. Економіка АПК. 2019. №12. С. 16-27.
  10. Усикова О.М. Концепція конкурентного стратегічного вибору та аналіз розвитку молокопереробних підприємств України. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. Випуск 2 (19). С. 198-204.
  11. Lagodiienko V., Karyy O., Ohiienko M., Kalaman O., Lorvi I., Herasimchuk T. Choosing Effective Internet Marketing Tools in Strategic Management. International Journal of Recent Technology and Engineering. 2019. 8, no. 3. P. 5220-5225.
  12. Mudrak R., Nyzhnyk I., Lagodiienko V., Lagodiienko N. Impact of Seasonal Production on the Dynamics of Prices for Meat and Dairy Products in Ukraine. TEM Journal. Volume 8. Issue 4. P. 1159-1168.
  13. Козак О.А. Розвиток світового виробництва та торгівлі молочними продуктами. Економіка АПК. 2020. №2. С. 84-92.
  14. Кількість суб’єктів господарювання за видами економічної діяльності (2010-2019). URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/fin/pssg/pssg_u/ksg_ek_2010_2019_ue.xlsx.
  15. Виробництво окремих видів промислової продукції за 2011-2019 роки. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2006/pr/prm_ric/xls/vppv_2011_2019.xls.
  16. Статистичний збірник «Сільське господарство України 2019». К.: Державна служба статистики України, 2020. 230 с.
  17. Статистичний збірник «Сільське господарство України 2014». К.: Державна служба статистики України, 2015. 379 с.
  18. Експорт-імпорт окремих видів товарів за країнами світу за січень-грудень 2011 року. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2011/zd/e_iovt/12_45.zip.
  19. Зовнішня торгівля окремими видами товарів за країнами світу за 2019 рік. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/zd/e_iovt/ei_12_2019.zip.
  20. В Україні з продуктів найчастіше фальсифікують вершкове масло – Магалецька. info, 23 грудня 2020. URL: http://milkua.info/uk/post/v-ukraini-z-produktiv-najcastise-falsifikuut-verskove-maslo-magalecka.

Статтю було отримано 03.01.2020