УДК 339.137.2

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-16

Тетяна Анатоліївна Воронюк
аспірант кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,
Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
ORCID: 0000-0003-0302-8458
t.a.voronyuk@gmail.com
Олег Іванович Лучик
асистент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,
Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
ORCID: 0000-0002-6812-9826
olehu2007@ukr.net

JEL classification: M21, L26, D41

Анотація

У статті визначено теоретичні засади та виокремлено ключові елементи механізму управління конкурентоспроможністю підприємства. На початку формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємства необхідно визначити його основну мету, з якою будуть узгоджуватися всі подальші дії суб’єктів управління – керівників інституційного, управлінського та операційного рівня. Суб’єкти управління виконують свої функції та розробляють стратегію і конкретні завдання в сфері підвищення конкурентоспроможності підприємства відповідно до чітко визначених принципів та з урахуванням наявної забезпечуючої підсистеми. Варто зазначити, що за сучасних умов господарювання вагоме значення в контексті утримання та підвищення конкурентних позицій має дотримання принципу корпоративної соціальної відповідальності. Функції та завдання реалізуються на всіх рівнях діяльності підприємства шляхом безпосе-реднього впливу суб’єктів на об’єкти управління, які включають набір функціональних сфер діяльності підприємства. Контролюючий вплив на об’єкти управління здійснюється за допомогою управління керованими факторами та адаптацією діяльності фірми до дії неконтрольованих факторів, використання інструментів впливу, а також системи методів оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства.

В результаті впровадження механізму управління конкурентоспроможністю підпри-ємства забезпечується виробництво та реалізація продукції високого рівня конкуренто-спроможності, що є головним показником успішності підприємства на ринку та створює можливості для збереження та підвищення конкурентних позицій, поліпшення іміджу компанії та забезпечення високого рівня прибутковості. Важливо зазначити, що в ході діяльності механізм управління конкурентоспроможністю підприємства вимагає постійної адаптації до мінливих умов господарювання шляхом внесення змін у конкурентну стратегію, поточні плани діяльності, завдання та заходи, спрямовані на здобуття нових та підтримку існуючих конкурентних переваг підприємства.

Ключові слова: конкурентоспроможність підприємства, управління підприємством, принципи управління, механізм управління конкурентоспроможністю підприємств.

Список літератури

  1. Балабанова Л. В. Кривенко А. В. Управление конкурентоспособностью предприятий на основе маркетинга: монография. Донецк: ДонГУЭТ им. М. Туган-Барановского. 2004. 147 с.
  2. Солов’янчик А. В. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства ринку послуг. Управління розвитком. 2005. № 4 (182), С. 48-54.
  3. Гавриш О. А. Принципи управління рівнем конкурентоспроможності підприємств. Ефективна економіка. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=1774
  4. Галелюк М. М. Система управління конкурентоспроможністю машинобудівного підприємства. Вісник економічної науки України. 2008. №2. С. 15-21.
  5. Діденко О. Є., Жураківський П. І. Модель управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590
  6. Кузьмін О. Є. Конкурентоспроможність підприємства (планування та діагностика): монографія. Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2011. 180 с.
  7. Мансуров Р. Е. Об экономической сущности понятий «конкурентоспособность предприятия» и «управление конкурентоспособностью предприятия». Маркетинг в России и за рубежом. № 2 (52). С. 91–94.
  8. Савельева Н. А. Управление конкурентоспособностью фирмы: учебник. Ростов н/Д: Феникс, 2009. 382 с.
  9. Драган О. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств (теоретичні аспекти): монографія. Київ: ДАКККіМ, 2006. 160 с.
  10. Фатхутдинов Р. А. Управление конкурентоспособностью организации: учебник. 2-е изд. Москва: Эксмо, 2005. 544 с.

Статтю було отримано 15.07.2019