УДК: 504.062

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-57

Чернишов Олександр Юрійович,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та бізнес-технологій Національного авіаційного університету
https://orcid.org/0000-0003-0422-2252
Школенко Оксана Борисівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та бізнес-технологій Національного авіаційного університету
https://orcid.org/0000-0003-2792-1523

JEL classification: O32, M30, Q01, Q56

Формування екологічних маркетингових стратегій розвитку підприємств на ринку товарів та послуг є актуальним завданням у світлі ростучих суспільних та екологічних обтяжень. Сучасне підприємство повинно враховувати не лише позитивний фінансовий результат своєї діяльності, але й свою відповідальність перед природою та суспільством, тому дослідження присвячене аналізу, обґрунтуванню та впровадженню екологічних маркетингових стратегій як інструменту забезпечення сталого розвитку підприємств на сучасному ринку. Досліджено контекст екологічних викликів та можливостей у бізнесі. Ростуть очікування споживачів стосовно екологічної відповідальності та сталості підприємств, що вимагає від компаній звернути увагу на впровадження екологічних аспектів у свою стратегію. Ідентифіковано ключові принципи формування екологічних маркетингових стратегій. До них входять впровадження сталої ефективності ресурсів, зменшення впливу на навколишнє середовище, а також активне інформування споживачів про сталий характер продуктів та послуг. Визначено методи та інструменти, які допомагають підприємствам реалізувати свої екологічні стратегії. Серед них екологічний аудит, сертифікація продукції, розробка нових екологічних продуктів, використання зелених технологій та ін. Проаналізовано переваги та виклики формування екологічних маркетингових стратегій на прикладі підприємств, які вже успішно впровадили такі підходи. Виявлено, що екологічні стратегії сприяють збільшенню споживчої лояльності, підвищенню конкурентоспроможності та створенню іміджу суспільно відповідального бренду. Однак, на шляху до успіху існують виклики, такі як високі витрати на зелені технології та навчання персоналу, що потребують управлінського вирішення. Важливо забезпечити адаптацію стратегії до конкретної галузі та аудиторії споживачів, активно взаємодіяти з екологічними організаціями та державними інституціями, а також регулярно моніторити та оцінювати результати впровадження екологічних стратегій. Загалом, формування екологічних маркетингових стратегій розвитку підприємств на ринку товарів та послуг відіграє ключову роль у забезпеченні сталого розвитку та збереженні навколишнього середовища. Дослідження розкриває комплексний підхід до цієї проблеми та надає рекомендації для ефективного впровадження екологічних маркетингових стратегій на практиці.

Ключові слова: екологічні стратегії, екологічний маркетинг, ринок екологічних товарів та послуг, сталий розвиток.

Література

  1. Chunikhina T., Chernyshov O., Liganenko I., Kubai O. The variation modeling of the marketing pricing strategies of the industrial enterprise. International scientific journal “Internauka”. Series: “Economic Sciences”. 2022. №9. org/10.25313/2520-2294-2022-9-8269
  2. Marova S., Solokha D., Moreva V., Dragomirova Ie., Chernyshov O. Assessing environmental security of differentiated territories. Journal of security and sustainability issues. International Entrepreneurial Perspectives and Innovative Outcomes. 2019. Vol. 8. № 4. Р. 855-870.
  3. Popova O., Chechel A., Fomina O., Myroshnychenko G., Medvedieva M., Hoholieva N., Tomashevska O., Chernyshov O., Nesterov Y., Molodchenko O. Assessment of relationships between smart technologies, corporate sustainability, and economic behavior of companies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2023. № 2/13 (122). Р. 41-
  4. Ілляшенко С.М., Прокопенко О.В. Екологічний маркетинг. Економіка України. 2003. No 12. С. 56-61.
  5. Кучмійов А.В. Інструментарій екологічного маркетингу в контексті забезпечення екологічної безпеки. Культура народів Причорномор’я. Серія «Економічні науки». 2012. No 244. С. 84-89.
  6. Кучмійов А.В. Управління екологічною безпекою економічних систем на засадах маркетингу: дис. на здобуття наукового ступеня канд. екон. наук. Суми, СДУ, 2014, 255 с.
  7. Петруня Ю.Є., Петруня В.Ю. Маркетингові екологічні стратегії підприємств. Механізм регулювання економіки. 2007. № 4(32). С. 185-190.
  8. Рябова Т.А., Рябов І.Б. Проблеми та перспективи екологічного маркетингу в Україні. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємство. 2019. № 3. С. 155-159.
  9. Садченко О.В. Інтегруюча роль екологічного маркетингу у регіональному відтворенні та сталому розвитку. Регіональна економіка. № 4. С. 123-131.
  10. Садченко О.В. Концепції екологічного маркетингу. Економічний вісник НДУ. 2009. №. 3. С. 71-78.
  11. Скрипчук П.М., Рибак В.В. Екологічний маркетинг як інструмент та інформаційне забезпечення якості життєдіяльності. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. Том 3. № 5. С. 234-237. URL:http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2679/1/234-237.pdf.
  12. Чернишов О.Ю. Ecological marketing as a component of the policy of sustainable development in the market of ecological goods and services. Mechanism of an Economic Regulation. № 1(99). С. 29-33.
  13. Чернишов О.Ю. Концептуальні засади стратегічного менеджменту економічного розвитку малого міста. Збірник наукових праць ДонДУУ: «Проблеми та перспективи забезпечення стабільного соціально-економічного розвитку». Серія «Економіка». Том XVII. Випуск 299. С. 273-282.
  14. Ярема В.І., Лендєл О.Д., Мишко K.I. Використання інструментів екологічного маркетингу в реалізації концепції сталого розвитку регіону. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. Том 4. С. 222-232.

Статтю було отримано 28.01.2023