УДК: 333.43:631.11

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-52

Шабатура Тетяна Сергіївна,
доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії і економіки підприємства, Одеський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-7107-0167
Лівінський Анатолій Іванович,
доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, Одеський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-2337-3884

JEL classification: Q 13

Постановка проблеми та її актуальність. Вивчено сучасний стан, проблеми та перспективи посилення агроекономічних компетенцій. Метою надання сучасних освітніх послуг є навчання майбутнього персоналу, здатного управляти сучасним підприємством на основі екологічності та циркулярності, здійснювати виробництво та реалізацію екологічно безпечних продуктів харчування, що задовольняють потреби споживачів, враховуючи форс-мажорні обставини, зміни в культурі споживання і прогнозовані потреби посилення стійкості бізнес-процесів для нащадків. Освіта для сталого розвитку вимагає негайної розробки і впровадження комплексної програми безперервного навчання та виховання здобувачів у галузі екології, захисту довкілля та раціонального природокористування. Останнім часом внаслідок війни Україна зазнала значних втрат економічного, екологічного, соціального й освітнього потенціалу. Це негативно відобразилося на соціально-економічних показниках розвитку країни, життєвому рівні та чисельності населення. Запропоновано зміни до законодавства з низки освітніх заходів для адаптації молоді до нових умов та післявоєнної перебудови, обґрунтовано основні елементи та компетентності, адаптовані до сучасних ризикових умов розвитку аграрної економіки. Для відновлення і подальшого сталого розвитку в умовах становлення інформаційного суспільства величезного значення набувають знання. Їхнє формування відбувається у результаті виконання освітньою галуззю своєї місії з соціально-економічного піднесення.

Ключові слова: сталий розвиток, аграрна освіта, конкурентоспроможність, стратегії стійкого розвитку, повоєнні компетенції зростання агропромислового сектору, ефективність сільськогосподарських підприємств, модернізація закладів вищої аграрної освіти, агарна економіка.

Література

  1. Балуєва О.В. Методика розрахунку індексу соціо-еколого-економічного розвитку міста. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2013. № 3. С. 137-145.
  2. Загвойська Л.Д. Теоретичні підходи до моделювання динаміки еколого- економічних систем. Моделювання регіональної економіки. 2013. № 2. С. 85-102.
  3. Григорків М.В. Двосекторна модель еколого-економічної динаміки в умовах економічної кластеризації суспільства. Фінансова система України. 2011. Випуск 16. С. 585-591.
  4. Онищенко А.М. Моделювання еколого-економічної взаємодії в процесі виконання рішень Кіотського протоколу: монографія. Полтава: Полтавський літератор, 2011. 398 с.
  5. Ляшенко, О. М. Сталий розвиток закладів вищої освіти: локальні інформаційно-комунікативні аспекти. Вчені записки Університету «КРОК». 2020. №2 (58), С. 97–102. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-97-102
  6. Blasco N., Brusca I., Labrador M. Drivers for Universities’ Contribution to the Sustainable Development Goals: An Analysis of Spanish Public Universities. Sustainability. 2020. № 13(1). Р. 89. DOI: https://doi.org/10.3390/su13010089.
  7. Orzhel O., Melnyk O., Danko Y., Skliar I., Lytovchenko O. Possibilities of implementing HEI’s third mission in Ukraine before a full-scale war and correction of these processes in wartime. Knowledge and Performance Management. 2024. № 8(1). Р. 32-48. DOI: https://doi.org/10.21511/kpm.08(1).2024.03.
  8. Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури-ЮНЕСКО. URL: https://www.unesco.org/ru/node/343.
  9. Куценко В.І. Соціальна сфера: реальність і контури майбутнього (питання теорії і практики). Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2008. 818 с.
  10. Андрейцев В.І. Право екологічної безпеки: навчально та науково-практичний посібник. Київ: Знання-Прес, 2002. 330 с.
  11. Національний центр сталого розвитку. 2023. URL: https://ecolog-ua.com/news/nacionalnyy-centr-stalogo-rozvytku-u-2024-roci-zaproshuye-pidvyshchyty-kvalifikaciyu.
  12. Шабатура Т. Сучасні ціннісні орієнтири аграрної освіти у контексті конкурентної стратегії відродження України. Food Industry Economics. 2023. № 15(4). DOI: https://doi.org/15673/fie.v15i4.2800.
  13. Litvak O., Litvak S. Implementation of the circular economy model in the agricultural sector of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. № 9(2). С. 146-156. DOI: https://doi.org/30525/2256-0742/2023-9-2-146-156.

Статтю було отримано 09.04.2024