УДК: 336.145
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-2-34
JEL classification: H52; I22
Стаття присвячена розгляду сучасного стану фінансування закладів загальної середньої освіти України, виявленню проблем у цій сфері та окресленню шляхів їх вирішення. Охарактеризовано джерела фінансування закладів загальної середньої освіти, серед яких виділено кошти державного та місцевих бюджетів, доходи від надання платних освітніх та інших послуг, благодійна допомога, гранти, інші джерела, не заборонені законодавством. Розглянуто порядок формування та розподілу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, проаналізована динаміка обсягів освітньої субвенції за період 2018-2022 рр. Зроблено висновок, що при формуванні механізму фінансування діяльності закладів загальної середньої освіти використано два ключові принципи – бюджетного співфінансування та субсидіарності. Виявлено проблеми територіальних громад у питанні фінансування діяльності закладів середньої освіти, серед яких: недостатня фінансова спроможність деяких громад; некомпетентність керівників та відсутність досвіду; наявність шкіл з малою наповнюваністю учнів; енергозатратна шкільна інфраструктура; висока витратність надання середньої освіти в сільській місцевості. Розглянуто управлінські функції піклувальних рад закладів загальної середньої освіти, наголошено на важливості такої функції, як сприяння залученню додаткових джерел фінансування. Охарактеризовано переваги та ризики запровадження фінансової автономії закладів загальної середньої освіти. Серед переваг виділено можливість самостійного розпорядження коштами та майном, залучення стейкхолдерів до управління фінансами закладу, право закладу на встановлення надбавок і премій працівникам, стипендій учням. До ризиків віднесено неготовність керівників закладів до управління фінансами, ймовірність послаблення фінансової дисципліни та зниження ефективності використання коштів. Зроблено висновок про перед-часність запровадження фінансової автономії закладів загальної середньої освіти та про необхідність інвентаризації нормативно-правової бази щодо визнання освітніх закладів повноправними суб’єктами цивільного права.
Ключові слова: фінансування, заклади загальної середньої освіти, освітня субвенція, субсидіарність, фінансова автономія, піклувальні ради.
Список літератури
- Лондар С.Л. Удосконалення фінансування системи освіти України як передумова успішного реформування: монографія. Київ: ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2021. 274 с.
- Лойко В.В., Поздєєва К.В., Маляр С.А. Теоретико-методичні засади та проблеми функціонування механізму фінансування закладів загальної середньої освіти. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2020. № 1(5). С. 68-78.
- Лукашенко Л.В. Фінансування закладів загальної середньої освіти в умовах децентралізації: проблеми та перспективи розвитку. Проблеми системного підходу в економіці. 2021. Випуск 3(83). С. 67-71.
- Чередник В.А. Джерела додаткового фінансування загальної середньої освіти в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2015. Випуск 11. Ч. 5. С. 116-119.
- Волошина А. Фінансова автономія – нові можливості для шкільних бюджетів. 2020. URL: https://osvita.ua/school/74192/.
- Верховна Рада України. Про повну загальну середню освіту: Закон України № 463-IX від 16.01.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text.
- Верховна Рада України. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України: Закон України № 1789-VIII від 20.12.2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1789-19#Text.
- Верховна Рада України. Бюджетний кодекс України № 2456-VI від 8.07.2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
- Міністерство фінансів України: URL: https://www.mof.gov.ua.
- Бюджетні видатки на загальну середню освіту у 2020 році. URL: https://decentralization.gov.ua/news/13901.
- Верховна Рада України. Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 5.09.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
- Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи. Методичні рекомендації. Київ, 2019. 47 с.
- Ніценко В.С., Гавриш В.І., Захарченко О.В. Модель оптимізації мережі вищих навчальних закладів в Україні. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2018. № 1. С. 31-44.
- Shayery A.J., Zayed N.M., Islam K.M.A., Hossain M.F., Nitsenko V.S., Imran M.A. The impact of internationalization to improve and ensure quality education: a case study of Daffodil International University (Bangladesh). Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022. No 6. pp. 160-169. URL: https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-6/160.
- Khan S., Zayed N.M., Darwish S., Nitsenko N., Islam K.M.A., Hassan Md.A., Dubrova O. Pre and Present COVID-19 Situation: A Framework of Educational Transformation in South Asia Region. 2023. Emerging Science Journal. No 7(Special Issue “COVID-19: Emerging Research”). pp. 81-94. URL: http://dx.doi.org/10.28991/ESJ-2023-SPER-06.
- Fatkhutdinov V.H., Amarathunga B.H., Nitsenko V.S., Svyrydenko D.B., Kotsur V.V. Analysis of motivation determinants in the implementation of online training of future managers at state universities. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023. No 3. pp. 171-176. URL: https://doi.org/10.33271/nvngu/20233/171.
Статтю було отримано 14.02.2023