УДК: 658.64
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-4-47
JEL classification: E71; O31; L84
Стаття присвячена питанням впровадження фінансового менеджменту соціально відповідальних підприємств сфери послуг в конкурентних умовах інноваційного підприємництва. На основі дослідження було запропоновано впорядкування адаптаційних інструментів фінансового менеджменту соціально відповідальних підприємств сфери послуг. Метою дослідження є вивчення фінансового менеджменту соціально відповідальних підприємств сфери послуг в конкурентних умовах інноваційного підприємництва. Обґрунтовано, що управління фінансовою стійкістю передбачає врахування основних ризиків, що призводять до втрати фінансової стійкості та є результатом виникнення невизначеності. Виявлено також їхні можливі причини і чинники. До таких ризиків належать: ризик неефективної структури капіталу; ризик зниження ліквідності підприємства; кредитний ризик; податковий ризик; інвестиційний ризик; ризик операційної діяльності; ризик неефективної організаційної структури соціально відповідальних підприємств сфери послуг. Усі методи управління ризиком зниження фінансової стійкості запропоновано розділити на зовнішні та внутрішні. Система внутрішніх механізмів управління ризиком зниження фінансової стійкості підприємства соціально відповідальних підприємств сфери послуг передбачає використання таких методів його оптимізації: уникнення, лімітування, мінімізація та диверсифікація ризику, а також самострахування та хеджування фінансових ризиків. До зовнішніх методів зменшення ризику втрати фінансової стійкості соціально відповідальних підприємств сфери послуг відносимо страхування та розподіл ризику. Доведено, що головна мета фінансових менеджерів – вибрати таку структуру капіталу, яка за найнижчою вартістю капіталу сприятиме підтримці стабільних дивідендів і доходів, збагатить акціонерів. Іншими словами, оптимальна структура капіталу повинна зводити до мінімуму WACC і разом з тим підтримувати кредитну репутацію підприємства на рівні, який дозволяє залучати нові капітали на прийнятних умовах. Досягнення поставленої мети можливе при застосуванні різних підходів. Далі послідовно розглянемо особливості встановлення оптимального співвідношення власного і позичкового капіталу підприємства відповідно до кожного з підходів фінансового менеджменту соціально відповідальних підприємств сфери послуг в конкурентних умовах інноваційного підприємництва.
Ключові слова: фінансовий менеджмент, соціально відповідальні підприємства, сфера послуг, конкурентні умови підприємництва, інноваційне підприємництво.
Література
- Барна М.Ю. Перешкоди та актуальні механізми державного регулювання розвитку туризму в Україні. Сталий розвиток туризму на засадах партнерства: освіта, наука, практика: матеріали І міжнар. науково-практичної конференції. Львів: ЛТЕУ, 2018. С. 13-17.
- Барна М.Ю. Концептуальні підходи до розвитку культурного туризму. Актуальні проблеми економіки і торгівлі в сучасних умовах євроінтеграції: матеріали щорічної наукової конференції професорсько-викладацького складу та аспірантів Львівського торговельно-економічного університету. Львів: вид-во ЛТЕУ, 2017. С. 62-64.
- Ланиця І.Ф., Осінська О.Б. Пріоритети розвитку індустрії гостинності в Україні: кейс готельно-ресторанного бізнесу. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Том 7. № 3. С. 244-249.
- Ткаченко В.І. Кадрова безпека в системі управління підприємством агропродовольчої сфери: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 073 «Менеджмент». Полтавський державний аграрний університет, Полтава, 2023. 312 с.
- Khodakivska O., Kobets S., Bachkir I., Martynova L., Klochan V., Klochan I., Hnatenko I. Sustainable development of regions: Modeling the management of economic security of innovative entrepreneurship. International journal of advanced and applied sciences. 2022. Vol. 9. Issue 3. Р. 31-38.
- Lyshenko M., Kolodnenko N. Efficiency of application of the concept of intensification of commercial efforts (sales concept of marketing) at the enterprise. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Vol. 7.3. Р. 31-37.
- Lyshenko M.A., Ustik T.V., Pisarenko V.V., Maslak N.G., Koliadenko D.L. Economic and marketing aspects of the functioning of small enterprises. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2020. Vol. 2 (33). Р. 185-193.
- Zapsha H.M., Pysarenko V.V., Lyshenko M.O., Kuksa I.M. Modeling of the financial and logistics management system of the capitalization of an innovative and safe business under marketing changes in the competitive international environment in conditions of digitalization. Market relations development in Ukraine. 2022. Vol. 4 (251). Р. 91-98.
- Zhyvko Z., Nikolashyn A., Semenets I., Karpenko Y., Zos–Kior М., Hnatenko I., Klymenchukova N., Krakhmalova N. Secure aspects of digitalization in management accounting and finances of the subject of the national economy in the context of globalization. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2022. Vol. 39. Р. 259-269.
- Zos–Kior М., Buchniev M., Naholiuk O., Starodubtseva I. Strengthening the motivation of enterprise personnel by knowledge management measures in the context of change management. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Economic Sciences. 2020. Vol. 3. Р. 24-30.
Статтю було отримано 30.09.2023