УДК: 174(075)
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-10
JEL classification: L14
Анотація.
В даній науковій статті розглянуто питання впливу етики ділових комунікацій на формування та підтримку репутації підприємств в ринкових умовах, що є важливою конкурентною перевагою та сприяє подальшому розвитку. Метою наукової публікації є дослідження етики як регулятивного фактору здійснення ефективних ділових комунікацій та їх вплив на формування та підтримку репутації підприємства. Приділено увагу суті репутації та її залежності від якісного та етичного рівня здійснення ділових комунікацій. Розглянуто історично природу поняття комунікації та приведено різницю між механістичною та діяльнісною парадигмою комунікацій. Встановлено, що ділові комунікації можна розглядати як процес забезпечення передачі інформації від одного суб’єкта до іншого за допомогою зворотного зв’язку з цілеспрямованістю на досягнення поставлених цілей. Розглянуто типологію ділових комунікацій за середовищем дії (зовнішні та внутрішні) та за спрямуванням потоку інформації (вертикальні та горизонтальні). Доведено, що етика є регулятивним фактором, який загалом визначає можливість доведення ділових комунікацій до бажаного результату, що може відрізнятися в залежності від сфери. Основною причиною виникнення етичних порушень у бізнесі є зіткнення бажання отримати високі економічні показники та потреби бути соціально відповідальними перед своїми працівниками та перед суспільством. Розглянуті сучасне ставлення до комунікації та завдання ділових комунікацій, які спрямовані на встановлення корисних тривалих ділових відносин з метою досягнення стратегічних цілей діяльності бізнесу. Будь-яка комунікація явно чи неявно включає моральний аспект, бо учасниками комунікаційної взаємодії є люди зі своїми цілями і бажаннями, мотивацією і моральними установками. Встановлено, що дотримання етики ділових комунікацій позитивно впливає на підтримку репутації бізнесу, яка сприяє зацікавленості партнерів та клієнтів у подальшій співпраці, підвищує економічну привабливість для інвесторів, створює можливість зростання прибутковості, забезпечує зростання продуктивності та вмотивованості працівників тощо.
Ключові слова: етика, ділові комунікації, управління, інформаційне забезпечення, фінансово-економічна сфера, репутація.
Список літератури
- Dudnyk E., Minenko S., Cherviakova D. Human resources as a fundamental basis of enterprise personnel management. Collective monograph, edited by Dr. Prof. Pezpartochnyi M., Riashchenko V., Linde N. Institute of Economics of the Latvian Academy of Sciences. Riga, Latvia. 2020, рр. 62-76.
- Harlow R.F. Public relations definitions through the years. Public Relations Review. 1977. № 3 (1). P. 49-63.
- Бабчинська О. І. Комунікаційний процес в управлінні: основні положення. Ефективна економіка. 2018. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6539
- Бебик В. M. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз : монографія К.: МАУП, 2005. 440 с.
- Крисько Ж. Л., Скишляк О. А. Важливість неформальних комунікацій в управлінні бізнесом. Інфраструктура ринку. Електронний науково-практичний журнал. 2019. Випуск 32. С. 131–136.
- Лозинський О.М., Заяць О.М. Управління комунікаційним процесом на підприємстві. Specialized and multidisciplinary scientific researches. Volume 1 December 11, 2020 Amsterdam, The Netherland. С. 133-137.
- Молоткіна В.К. Організація сучасної ділової комунікації: Навчально-методичний посібник. Переяслав-Хмельницький: «Видавництво КСВ», 2018. 267 с.
- Онищенко А. Репутація як актив великого бізнесу. URL: https://cutt.ly/FGFwamo
- Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія професійної комунікації: навч. посіб. Чернівці: Книги-ХХІ, 2010. 528 с.
- Федорів Т.В. Співвідношення понять «імідж» та «репутація» у державному управлінні. Вісник НАДУ. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej13/txts/Fedoriv.pdf
- Чайка Г. Л. Культура ділового спілкування менеджера: навч. посібник. К.: Знання, 2005. 442 с.
Статтю було отримано 18.12.2021