УДК 339.138

Kateryna PROKOPENKO
applicant, Sumy National Agrarian University

Abstract

Introduction. The relevance of the research is due to the formation of scientific intelligence on the use of strategic branding in the activities of agricultural enterprises. Accordingly, the first step is to study the theoretical and methodological foundations of this problem.

The purpose of scientific research is to summarize and analyze existing scientific approaches, regarding particular categories of brand concepts and their classification.

Method of research. To achieve this goal, retrospective, monographic, graphic methods, analysis and synthesis, system generalization were applied.

Results. The chronology of changing approaches to defining the concept of “brand” is established based on the research. Existing classifications are summarized, as well as the consumer’s understanding of the essence of the brand category. The obtained results will be used in further scientific explorations in the peculiarities study of strategic branding management in domestic agricultural enterprises activities.

Keywords: brand, retrospective analysis, product, classification, marketing research.

Список літератури

  1. Brymer C., Runkel K. The Nature of Brands.Brand Valuation. 1997. Nо. 3. pp. 3-9.
  2. ТретьякВ. П. Бренд и брендинг. URL: www. virtass. ru/admin/pics/3-15.doc.
  3. СтудінськаГ. Я. Методологічні підходи до визначення поняття бренд. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. 2014. № 8 (1). С. 121-125.
  4. АакерД. А. Создание сильных брендов. Москва: Вершина, 2009. 448 с.
  5. КапферерЖ. Н. Бренд навсегда: создание, развитие, поддержка ценности бренда. Москва: Вершина, 2007. 448 с.
  6. ТраутД. Большие бренды – большие проблемы. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 256 с.
  7. Aaker D. A. Leveraging the corporate brand. California management review. 2014. № 46(3). C. 6-18.
  8. Петросян А. Дан Герман Рождение бренда. URL: https://petrosian.ru/2005/03/dan_german_rozhdenie_brenda/.
  9. Келлер К. Л. Стратегический брэнд-менеджмент: создание, оценка и управление ма-рочным капиталом. пер. с англ. Л. В. Герасимчук; 3-е изд. Москва: Вильямс, 2005. 704 c.
  10. Промисловий маркетинг: Теорія, світовий досвід, українська практика: підручник / СтаростінаА. О., Длігач А. О., Кравченко В. А. Київ: Знання, 2005. 764 с.
  11. Федорченко А., Ярошенко І. К. Актуальність використання технологій брендингу на горілчаному ринку України. Маркетинг в Україні. 2005. Випуск 4. С. 4.
  12. Шестакова С. О. Товарний знак, торгова марка, бренд, комерційне найменування: спільне та відмінне. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2013. Випуск 4. С. 119-124.

13     Курбан О. В. Бренд у системі сучасних соціальних комунікацій. Інформаційне суспільство. 2014. Випуск 19. С. 56-58.

  1. ЛейниТ., Семенова Е., Шилина С. Бренд-менеджмент. Москва: Litres, 2017. 134 с.
  2. ФертюкС. В. Управління розвитком брендів підприємства: дис…..доктора екон. наук: 08.00.04. К., 2012. 210 с.
  3. ЗабарнаЕ. М. Проблеми позиціонування бренду як чинника інновативності торгівельної марки. URL: http://www. confcontact. com/2007nov/zabarna. php.

References

  1. Brymer,C. and Runkel, K. (1997). The Nature of Brands. Brand Valuation. no. 3. pp. 3-9.
  2. Tret’jak,V. P. (2010). Brend i brending.[Brand and branding]. Available at:  www. virtass. ru/admin/pics/3-15.doc.
  3. Studins`ka, G. Ya. (2014). «Methodological approaches to defining brand». Naukovy`j visny`k Xersons`kogo derzhavnogo universy`tetu. Ser.: Ekonomichni nauky`. no. 8 (1). pp. 121-125.
  4. Aaker,D. A. (2009). Sozdanie sil’nyh brendov. [Creating strong brands]. Vershina. Moscow. Russia.
  5. Kapferer, Zh. N. (2007). Brend navsegda: sozdanie, razvitie, podderzhka cennosti brenda. [Brand Forever: Creating, Developing, Supporting Brand Value]. Vershina. Moscow. Russia.
  6. Traut, D. (2009). Bol’shie brendy – bol’shie problemy. [Big brands are big problems]. Piter. St. Petersburg. Russia.
  7. Aaker, D. A. (2004). «Leveraging the corporate brand». California management review. no. 46(3). pp. 6-18.
  8. Petrosjan, A. Dan Herman Birth of a brand. Available at: https://petrosian.ru/2005/ 03/dan_german_rozhdenie_brenda/
  9. Keller, K. L. (2005). Strategicheskij brjend-menedzhment: sozdanie, ocenka i upravlenie marochnym kapitalom. [Strategic brand management: creation, evaluation and management of branded capital]. Translated by Gerasimchuk, L. V.; 3rd ed. Vil’jams. Moscow. Russia.
  10. Starostina, A. O., Dligach, A. O., Kravchenko, V. A. (2005). Promy`slovy`j markety`ng: Teoriya, svitovy`j dosvid, ukrayins`ka prakty`ka [Industrial marketing: Theory, world experience, Ukrainian practice]. Znannya. Кiev. Ukraine.
  11. Fedorchenko, A. and Yaroshenko, I. K. (2005). «The relevance of the use of branding technologies in the Ukrainian vodka market». Markety`ng v Ukrayini. Issue 4. pp. 4.
  12. Shestakova, S. O. (2013). «Trademark, trademark, brand, business name: common and different». Visny`k Sums`kogo nacional`nogo agrarnogo universy`tetu. Seriya: Ekonomika i menedzhment, Issue 4, pp. 119-124.

13     Kurban, O. V. (2014). «Brand in modern social communication systems». Informacijne suspil`stvo. Issue 19, pp. 56-58.

  1. Lejni, T., Semenova, E., Shilina, S. (2017). Brend-menedzhment. [Brand management]. Litres. Moscow. Russia.
  2. Fertyuk, S. V. (2010). Upravlinnya rozvy`tkom brendiv pidpry`yemstva. [Managing the development of enterprise brands]. D. Sc. Thesis: 08.00.04. Кiev. Ukraine.
  3. Zabarna, E. M. Problemy` pozy`cionuvannya brendu yak chy`nny`ka innovaty`vnosti torgivel`noyi marky`. Available at: http://www. confcontact. com/2007nov/zabarna. php.

References

  1. Brymer,C. and Runkel, K. (1997). The Nature of Brands. Brand Valuation. no. 3. pp. 3-9.
  2. Tret’jak,V. P. (2010). Brend i brending.[Brand and branding]. Available at:  www. virtass. ru/admin/pics/3-15.doc.
  3. Studins`ka, G. Ya. (2014). «Methodological approaches to defining brand». Naukovy`j visny`k Xersons`kogo derzhavnogo universy`tetu. Ser.: Ekonomichni nauky`. no. 8 (1). pp. 121-125.
  4. Aaker,D. A. (2009). Sozdanie sil’nyh brendov. [Creating strong brands]. Vershina. Moscow. Russia.
  5. Kapferer, Zh. N. (2007). Brend navsegda: sozdanie, razvitie, podderzhka cennosti brenda. [Brand Forever: Creating, Developing, Supporting Brand Value]. Vershina. Moscow. Russia.
  6. Traut, D. (2009). Bol’shie brendy – bol’shie problemy. [Big brands are big problems]. Piter. St. Petersburg. Russia.
  7. Aaker, D. A. (2004). «Leveraging the corporate brand». California management review. no. 46(3). pp. 6-18.
  8. Petrosjan, A. Dan Herman Birth of a brand. Available at: https://petrosian.ru/2005/ 03/dan_german_rozhdenie_brenda/
  9. Keller, K. L. (2005). Strategicheskij brjend-menedzhment: sozdanie, ocenka i upravlenie marochnym kapitalom. [Strategic brand management: creation, evaluation and management of branded capital]. Translated by Gerasimchuk, L. V.; 3rd ed. Vil’jams. Moscow. Russia.
  10. Starostina, A. O., Dligach, A. O., Kravchenko, V. A. (2005). Promy`slovy`j markety`ng: Teoriya, svitovy`j dosvid, ukrayins`ka prakty`ka [Industrial marketing: Theory, world experience, Ukrainian practice]. Znannya. Кiev. Ukraine.
  11. Fedorchenko, A. and Yaroshenko, I. K. (2005). «The relevance of the use of branding technologies in the Ukrainian vodka market». Markety`ng v Ukrayini. Issue 4. pp. 4.
  12. Shestakova, S. O. (2013). «Trademark, trademark, brand, business name: common and different». Visny`k Sums`kogo nacional`nogo agrarnogo universy`tetu. Seriya: Ekonomika i menedzhment, Issue 4, pp. 119-124.
  13. Kurban, O. V. (2014). «Brand in modern social communication systems». Informacijne suspil`stvo. Issue 19, pp. 56-58.
  14. Lejni, T., Semenova, E., Shilina, S. (2017). Brend-menedzhment. [Brand management]. Litres. Moscow. Russia.
  15. Fertyuk, S. V. (2010). Upravlinnya rozvy`tkom brendiv pidpry`yemstva. [Managing the development of enterprise brands]. D. Sc. Thesis: 08.00.04. Кiev. Ukraine.
  16. Zabarna, E. M. Problemy` pozy`cionuvannya brendu yak chy`nny`ka innovaty`vnosti torgivel`noyi marky`. Available at: http://www. confcontact. com/2007nov/zabarna. php.

The article was received 08.11.2018