УДК 37

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1

Тетяна Петрівна Несторенко
кандидат економічний наук, доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва і фінансів, Бердянський державний педагогічний університет
ORCID ID: 0000-0001-8294-6235
E-mail: tetyana.nestorenko@ukr.net

JEL classification: I 24

Анотація

Вступ. Розвиток технологій приводить до зміни структури ринків і до формування «економіки суперзірок». Це в повній мірі відноситься й до ринку освітніх послуг, коли впровадження дистанційної формальної освіти може призвести до появи вчителів-суперзірок і до переформатування даного ринку.

Метою статті є визначення можливостей і загроз формування «економіки суперзірок» у сфері формальної освіти внаслідок впливу сучасних технологій і змін, що було впроваджено через карантинні заходи в освітній процес в закладах освіти.

Результати. Охарактеризовано процес формування «економіки суперзірок» внаслідок впровадження нових технологій. Визначено вплив впровадження онлайн-навчання для учнів у результаті запровадження карантинних заходів в Україні на процес формування викладачів-суперзірок. Після завершення карантину держава може зберегти таку форму організації освітнього процесу, надаючи доступ до якісних освітніх послуг учням незалежно від їх місця проживання. Це, в свою чергу, призведе до зменшення попиту на викладачів і відокремлення зіркових викладачів від викладачів другого-третього ряду. Поширення Інтернет-освітніх ресурсів в системі формальної освіти призведе до дискваліфікації більшої частини викладачів – створення викладачів суперзірок і системи освіти переможців. Кваліфіковані викладачі можуть скористатись їх порівняльною перевагою лише в тому випадку, якщо інші викладачі доповнять ці лекції віч-на-віч. Ця взаємодоповнюваність збільшить кількість і якість викладацьких послуг віч-на-віч, потенційно збільшивши граничний продукт і зарплату викладачів з нижчою кваліфікацією.

Висновки. Доведено, що використання технологій у сфері освітніх послуг може призвести в Україні до формування «економіки суперзірок». Отримані результати свідчать, що викладачі, які під час карантинних заходів внаслідок пандемії коронавірусу ведуть уроки для учнів усієї України й стають суперзірками, мають усі шанси зберегти цей статус після завершення карантину. Подальшого дослідження потребує визначення різниці в тенденціях появи суперзірок на ринках змішаних благ з різними характеристиками: на ринках благ, що є неконкурентними й виключеними, і на ринках благ, що є конкурентними й невиключеними.

Ключові слова: «економіка суперзірок», освіта, освітня послуга, формальна освіта, карантин, онлайн-ресурси.

Список літератури

  1. Гарфорд Т. Історія економіки в 50 винаходах / пер. з англ. Роман Скакун. К.: Наш формат, 2018. 352 с.
  2. Rosen S. The Economics of Superstars. The American Economic Review. 1981. Vol. 71. No. 5. Dec. pp. 845-858.
  3. Adler, M. (2006). The economics of superstars: theories and their application. V. Ginsburgh & D. Throsby (eds.). Handbook of Economics of Art and Culture. Elsevier.
  4. Nuesch S. The Economics of Superstars and Celebrities. Deutscher Universitats-Verlag. GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden. 2007.
  5. ‘Superstars’: The dynamics of firms, sectors, and cities leading the global economy / Manyika J., Ramaswamy S., Bughin J., Woetzel J., Birshan M., Nagpal Z. Discussion paper, McKinsey Global Institute, October 2018. URL: https://www.mckinsey.com/featured-insights/innovation-and-growth/superstars-the-dynamics-of-firms-sectors-and-cities-leading-the-global-economy
  6. Gutiérrez G., Philippon T. Fading Stars. NBER Working Paper No. 25529. Issued in February 2019. URL: https://www.nber.org/papers/w25529.pdf
  7. Foroohar R. Gap between gig economy’s winners and losers fuels populists. Financial Times, 2.05.2017. URL: https://www.ft.com/content/ba7b6762-1b9c-11e7-a266-12672483791a
  8. Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39. ст. 380.
  9. Acemoglu D., Laibson D., List J.A. Equalizing Superstars: The Internet and the Democratization of Education. NBER Working Paper No. 19851. January 2014. URL: http://www.nber.org/papers/w19851
  10. В Минобразования Беларуси пояснили, почему в школах нет дистанционного обучения, и почему учителя, которым некого учить, шьют маски. Комсомольская правда. 2020. URL: https://www.kp.by/daily/27120/4202633/
  11. National learning platforms and tools. UNESCO. URL: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/nationalresponses
  12. Education Ministry: E-learning for school pupils in Bulgaria and abroad. URL: https://bnr.bg/en/post/101240638/education-ministry-e-learning-for-school-pupils-in-bulgaria-and-abroad
  13. 6 квітня стартують онлайн-уроки для учнів 5-11 класів на карантині: час та програма занять, де та як приєднатися до навчання. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/6-kvitnya-startuyut-onlajn-uroki-dlya-uchniv-5-11-klasiv-na-karantini-chas-ta-programa-zanyat-de-ta-yak-priyednatisya-do-navchannya

Статтю було отримано 15.04.2020