УДК: 336.14

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-2

Олександр Іванович ПАВЛОВ
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки промисловості Одеської національної академії харчових технологіи
ORCID ID: 0000-0001-6431-5210
E-mail: pavlovodessaep@gmail.com
Ірина Олександрівна ПАВЛОВА
кандидат економічних наук, старшии інспектор відділу аспірантури і докторантури Одеської національної академії харчових технологіи
ORCID ID: 0000-0002-3656-5447
E-mail: irenpavlova1@ukr.net
Тетяна Олександрівна ПАВЛОВА
кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри кримінального права, кримінального процесу та криміналістики Одеського національного університету імені І.І. Мечникова
ORCID ID: 0000-0002-2558-823X E-mail: alex.pavlov.od22@gmail.com
Олександр Ігорович ПАВЛОВ
здобувач вищої освіти економіко-правового факультету Одеського національного університету імені І.І. Мечникова
ORCID ID: 0000-0001-7939-4345 E-mail: alex.pavlov.od22@gmail.com

JEL classification: A1; H7; R5

Анотація

Вступ. В процесі здійснення в Україні децентралізації влади та управління постають проблеми як практичного, управлінського, так і теоретичного характеру, які потре-бують пошуку причин їх виникнення, та надання обґрунтованих пропозицій щодо їх розв’язання.

Мета дослідження полягає у встановленні зв’язку і взаємозалежності між концептуальними засадами, цільовими установками, суб’єктним виміром децентралізації публічної влади та її економічними, політико-правовими, управлінськими наслідками. Для досягнення мети використано системний, географічний та управлінський підходи, філософські, загальнонаукові та спеціальні методи.

Результати. У статті обґрунтовано новий підхід до розуміння сутності децентралізації публічної влади в Україні, її економічних, політико-правових та управлінських наслідків для державотворення. Проаналізовано концептуальні вади децентралізації як такої, що обмежується виключно державним та самоврядним  суб’єктним вимірами, без приділення належної уваги в цьому процесі таким виразникам влади як бізнес-структури, громадські організації, державні органи регіонального та районного рівнів, окремі громадяни. Доведено, з огляду на зазначені вади реалізації реформи, обмежений характер їх економічних, політико-правових та управлінських наслідків для вирішення актуальних завдань державотворення. Проаналізовано зв’язок між децентралізацією публічної влади та майбутнім адміністративно-територіального устрою України як унітарної держави.

Висновки. Наукове значення дослідження полягає у формуванні нової філософії публічної влади, обґрунтуванні комбінованої вертикально-горизонтальної моделі децентралізації влади та управління, прогнозуванні майбутнього адміністративно-територіального устрою держави. Основні наукові положення та висновки дослідження можуть бути використані в процесі подальшої територіальної організації на регіональному рівні, розвитку публічної влади на засадах народовладдя.

Ключові слова: децентралізація публічної влади, економічні, політико-правові та управлінські наслідки децентралізації, об’єднана територіальна громада, район, регіон, територіальна організація влади.

Список літератури

  1. Braun von J. Grote U. Does decentralization serve the, poor? Managing fiscal decentralization. London: Routledge. URL: http://www.imf.org/external/pubs/ft/seminar/2000/fiscal/vonbraun.pdf.
  2. Schneider A. Decentralization: Conceptualization and Measurement. Studies in Comparative International Development. 2003. Vol. 38/3. P. 32–35.
  3. Perspectives on Fiscal Federalism / edited by R.M. Bird, F. Vaillancourt. Washington: WBI learning resources series. 2006. 268 p.
  4. Oates W.E. Of the Evolution of Fiscal Federalism: Theory and Institutions. National Tax Journal. 2008. Vol. 61, June. P. 313–334.
  5. Convery A., Lundberg T.C. Decentralization and the Centre Right in the UK and Spain: Central Power and Regional Responsibility. Territory, Politics, Governance. 2017. Vol. 5 (4). P. 388–405.
  6. Local Democracy in Post-Communist Europe. edited by H. Baldersheim, M. Illner, H. Opladen: Leske Budrich. 2003. 338 p.
  7. Ruano J.M., Profiroiu M. Conclusions: Intergovernmental Networks and Decentralization in Europe. The Palgrave Handbook of decentralization in Europe. Palgrave Macmillan, 2017. 522 p.
  8. Зарічний О.А. Участь громадськості у здійсненні публічної влади: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2017. 229 с.
  9. Ременяк О.В. Децентралізація публічної влади в правовій теорії та державотворчій практиці: дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.01. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2020. 210 с.
  10. Возняк Г.В. Бюджетна політика соціально-економічного розвитку регіонів України в умовах фінансової децентралізації: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.08. Львів: ДУ «Інститут регіональних досліджень» імені М.І. Долішнього НАН України, 2018. 575 с.
  11. Мануілов К.В. Концепція децентралізації публічної влади в політико-управлінській традиції України: дис. … д-ра наук з держ. управ.: 25.00.04. Запоріжжя: Класичний приват. ун-т. 2018. 525 с.
  12. Децентралізація влади: порядок денний на середньострокову перспективу: аналіт. доп. / [Жаліло Я.А., Шевченко О.В., Романова В.В. та ін.]; за наук. ред. Я. А. Жаліла. К.: НІСД, 2019. 192 с.
  13. Лисяк Л.В., Сальникова Т.В. Напрями вдосконалення бюджетної політики в умовах децентралізації. Науковий погляд: економіка та управління. 2017. № 2 (58). С. 42–55.
  14. Матвієнко А.С. Політико-правові засади територіальної організації держави: світовий досвід і України: монографія. К.: Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України. 2015. 376 с.
  15. Батанов О. Політико-правові засади децентралізації публічної влади в зарубіжних країнах у контексті муніципальної реформи в Україні. Юридичний вісник. № 4. С. 64–70.
  16. Децентралізація публічної влади в Україні: здобутки, проблеми та перспектива: матеріали всеукр. наук.-прак. конф. за міжнар. участю (15 березня 2019 р., м. Лівів) /за наук. ред. проф. П. Гураля, проф. О. Сушинського. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2019. 148 с.
  17. Habermas J. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Translated by Thomas Burger, with the assistance of Frederick Lawrence. Cambridge, MA:  MIT Press, 1989. 301
  18. Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. Ю.П. Сурмін, В.Д. Бакуменко, А.М. Михненко та ін.; за ред. Ю.В. Ковбасюка, В.П. Трощинського, Ю.П. Сурміна. К.: НАДУ, 2010. 820 с.
  19. Бориславський Л. Всеукраїнський форум учених правознавців «Новітній конституційний процес в Україні: питання децентралізації влади». Право. Вісник. Додаток до журналу «Право України». К.: Ін Юре, 2015. С. 68–72.
  20. Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. К.: Українська енциклопедія, 2003. Т. 5: П–С. 2003. 736 с.
  21. Шемшученко Ю. Всеукраїнський форум учених правознавців «Новітній конституційний процес в Україні: питання децентралізації влади». Право. Вісник. Додаток до журналу «Право України». К.: Ін Юре, 2015. С. 22–25.
  22. Гамбург Л.С. Теоретичні питання децентралізації державної влади в системі публічної влади унітарної держави. Вісн. Запорізького націон. ун-ту. Юридичні науки. 2014. № 4 (1). С. 134–145.
  23. Cheema G. Shabbir. Decentralizing Governance Emerging Concepts and Practices. Washington, D.C.: as institute for democratic governance and innovation John F. Kennedy School of Government Harvard University, 2007. 326 p.
  24. Реформа децентралізації. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/efektivne-vryaduvannya/reforma-decentralizaciyi
  25. Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади: розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 р. №333-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80#Text

Статтю було отримано 03.11.2020