УДК 378.1:004.738.5:330.34
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-26
JEL classification: Q10; H75; I21
У статті розкрито концептуальні та прикладні засади впровадження SMART-управління в аграрному університеті в умовах цифровізації та надзвичайних викликів. Обґрунтовано необхідність переходу до цифрової моделі управління з використанням інструментів аналітики, автоматизації процесів, енергоменеджменту, цифрової безпеки та інтегрованих освітніх платформ в рамках курсу мікрокваліфікацій «Навігатор з аквафермерства». Доведено, що SMART-управління є ефективним інструментом для оптимізації економічної діяльності закладу освіти, зокрема через мікрокваліфікації й цифрові освітні сервіси. Представлені програми мікрокваліфікацій основані на цифрових ресурсах та симуляційному навчанні, адаптують освітній процес до сучасного ринку праці, забезпечують додаткові джерела доходу для аграрного університету через реалізацію освітніх послуг, отримання позабюджетного фінансування та залучення на навчання осіб, які виявили інтерес для організації власної справи та військовослужбовців, що брали участь у бойових діях. Здобувачі набувають досвіду в заповненні заявок на отримання грантової та державної підтримки при формуванні пропозиції на продукцію аквакультури, чорної львинки, равликівництва, комахівництва, вирощування гігантської прісноводної креветки та можливостей її реалізації на ринку. Відбувається процес створення додаткових робочих місць учасниками, які опанували програму, а також соціальна інтеграція ветеранів задля повернення до мирного життя й успішної реалізації підприємницьких здібностей. Запропоновані цифрові освітні сервіси адаптують SMART-підходи до реалій аграрної освіти України для формування конкурентоспроможної освітньої екосистеми.
Ключові слова: цифровізація, SMART-управління, аграрний університет, надзвичайні виклики, економічні аспекти, заклад вищої освіти, навігатор з аквафермерства, мікрокваліфікації, чорна львинка, ветерани, здобувачі освіти, SMART-інструменти, державна підтримка, бойові дії, гігантська прісноводна креветка, військовослужбовці, равликівництво, цифрова трансформація.
Література
- Морзе Н.В., Непреєнко Л.С., Смирнова-Трибульска Є.М. Шляхи розвитку SMART-університету (Досвід Київського університету імені Бориса Грінченка). Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2020. № 8. С. 191–205. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.17.
- Nuzzaci A., La Vecchia L. A Smart University for a Smart City. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence. 2012. № 3(4). Р. 16–32.
- Нікітенко Є.В., Омецинська Н.В., Медведєв М.Г., Гуйда О.Г., Юсипів Т.В. Інформаційна система SMART-університету. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. 2021. Том 32 (71). № 4. С. 109-115. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-5941/2021.4/17.
- Гуревич Р.C., Кадемія М.Ю. Смарт-освіта – нова парадигма сучасної системи освіти. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія,педагогіка, соціологія. 2016. № 4. С. 71-78.
- Khamayseh Y., Mardini W., Aljawarneh S., Yassein M. Integration of Wireless Technologies in Smart University Campus Environment: Framework Architecture. International Journal of Information and Communication Technology Education. 2015. № 11 (1). Р. 60-
- Цифровий кампус Київський університет імені Бориса Грінченка. URL: https://surl.li/luheyq.
- Західноукраїнський національний університет. URL: https://surl.li/xcdanx.
- У КПІ відкрили перше в Україні смартукриття для студентів CLUST SPACE. 2024. URL: https://kpi.ua/clust-space-about.
- Universidad Nacional de Educación a Distancia. URL: cellnex.com.
- University of Oulu. URL: https://www.oulu.fi/en.
- Universidad Politécnica de Madrid. URL: https://www.upm.es/.
- Університети США: Стенфорд, UC Irvine, MIT. URL: captechu.edu.
- Шепелєв В.С., Шарило Ю.Є., Вдовенко Н.М. Концептуальні засади формування управлінської звітності як інструменту забезпечення економічної безпеки підприємств аграрного бізнесу для повоєнної відбудови України. Актуальні питання у сучасній науці. 2025. № 3 (33). С. 155-166. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2025-3(33)-155-166.
- Романич І., Панченко І., Бундзяк С. Ринок вищої освіти України та освітні SMART-технології. Підприємництво та інновації. 2025. № 34. С. 61-68. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/34.9.
Статтю було отримано 20.04.2025