УДК: 316.7, 330.341, 330.42
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-13
JEL classification: C69; O47; Z10
В умовах перманентної економічної кризи, посиленої значними соціальними, геополітичними зрушеннями, військовими конфліктами високої інтенсивності необхідність зважити на впливи культурних та соціальних чинників на економічні процеси може мати не лише тактичне, а і стратегічне значення для розвитку економіки. Це значно посилило необхідність створення теоретико-методичної основи, яка надалі представить можливість не тільки аналізу, але й надання практичних рекомендацій щодо регулювання вказаних впливів. У статті представлено результати розроблення методу математичної формалізації, кількісного і якісного підходу до оцінювання впливів культурних і соціальних факторів на економічні процеси за кризових умов. Запропоновано розглядати економічну кризу як надмірний рівень невпорядкованості в багатопараметричній та багатофункціональній системі. Запропоновано розглянути ентропію як цільову функцію для моделювання культурних і соціальних впливів на економічну систему. Встановлено, що культурні та соціальні фактори на економічні процеси мають безпосередній вплив як параметри функцій економічного характеру і обмежуючим чином впливають на амплітуди економічних функцій. Встановлено кореляцію економічних і неекономічних факторів, яка підтверджує, що за умов кризи зростання економічних показників і в оперативному плані стає залежним не тільки від обсягів ресурсів, а і від неекономічних чинників. Виявлено, що до універсальних чинників впливу на економічні процеси можна віднести людський чинник, який називають «людський капітал». Запропоновано уточнене визначення поняття «людський капітал». Вказано, що оскільки за динамічної зміни умов інноваційні цикли мають ставати значно коротшими, це потребує пришвидшення реформ освіти для того, щоб час підготовки фахівців відповідав часу інноваційних циклів. Вказано, що обмежувальна функція чинника інтенсифікації підготовки фахівців в закладах вищої та фахової передвищої освіти для стримування проявів кризи в тактичному плані буде недостатньою, але в стратегічному плані вона здатна призвести до економічного зростання.
Ключові слова: математична модель, економічне зростання, кризові умови, чинники впливу, фактор культури, соціальні чинники.
Список літератури
- Franke, R. H., Hofstede, G., Bond, M. H. Cultural Roots of Economic Performance: A Research Note. Strategic Management Journal, Т. 12, Special Issue: Global Strategy (Summer, 1991), С. 165-173. https://www.jstor.org/stable/2486647
- Johnson, J. P., Lenartowicz, T. Culture, freedom and economic growth: Do cultural values explain economic growth? Journal of World Business, 1998, Т. 33(4) С. 332-356 https://doi.org/10.1016/S1090-9516(99)80079-0
- Kleinhempel, J., Klasing, M. J., Beugelsdijk, S. Cultural Roots of Entrepreneurship: Evidence from Second-Generation Immigrants. Organization science. Т. 164. С. 1–20 https://doi.org/10.1287/orsc.2022.164
- Collier, P. Culture, Politics, and Economic Development. The Annual Review of Political Science. 2017. Т. С. 111-12. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-051215- 024720
- Ніценко В.С. Роль агрохолдингів у розвитку сільських територій. Формування ринкової економіки: наук. журн. № 33. С. 293-302.
- World Travel & Tourism Council. 2021. Economic Impact Reports. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact
- Tekic, A., Tekic, Z. Culture as antecedent of national innovation performance: Evidence from neo-configurational perspective. Journal of Business Research. 2020. Т. 125. С. 385-396. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.014.
- Brochet, F., Miller, G. S., Naranjo, P., Yu, G. Managers’ Cultural Background and Disclosure Attributes. The Accounting Review. 2019. № 94 (3). С. 57–86. https://doi.org/10.2308/accr-52290
- Bilan, Y., Zos-Kior, M., Nitsenko, V., Sinelnikau, U., Ilin, V. Social component in sustainable management of land resource. Journal of security and sustainability issues. 2017. Т. 7 (2). С. 107-120. https://doi.org/10.9770/jssi.2017.7.2(9)
- Головченко О.М., Ніценко В.С. Еволюція парадигми тіньової економіки в економічних дослідженнях. Часопис економічних реформ: Науково-виробничий журнал. 2015. № 2 (18). С. 6-13.
- Ніценко В.С. Аналіз внутрішнього ринку, імпорту та експорту продукції сільського господарства України. Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В.В. Докучаєва [Серія «Економічні науки»]. № 3. С. 45-57.
- Yerznkyan, B., Gassner, L., Kara, A. Culture, Institutions, and Economic Performance. Montenegrin Journal of Economics. Т. 13(2). С. 71-80.
- Urbaniec, M. Towards Sustainable Development through Eco-innovations: Drivers and Barriers in Poland. Economics and Sociology. 2015. № 8(4). рр. 179-190.
- Simanaviciene, Z., Kontautiene, R., Simanavicius, A. Assumptions of Corporate Social Responsibility as Competitiveness
Montenegrin Journal of Economics. 2017. № 13(3). С. 149-160. - Delibasic, M. Socio-cultural capital as a cause of economic and institutional crisis in Montenegro, Serbia and Bosnia and Herzegovina. Economics and Sociology. 2018. № 11(4). С. 219-229. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2018/11-4/14
- Helliwell, J.F., Aknin, L.B., Shiplett, H., Huang, H., Wang, S. Social capital and prosocial behavior as sources of well-being. In Handbook of Well-Being; Diener, E., Oishi, S., Tay, L., Eds.; DEF Publishers: Salt Lake City, UT, USA, 2018.
- Fellner, A. Role of Culture in Economic Development: China Study of China and Latin America. USF Tampa Graduate Theses and Dissertations. 2008. 239 c. https://digitalcommons.usf.edu/etd/236
- Veljanovska Blazhevska, K. Populism Versus a Transparently Informed Public: The State of the Media Space in South East Europe. Ukranian Policymaker. №11. С. 92–102. https://doi.org/10.29202/up/11/12
- Ніценко В.С., Мазіна К.С., Цуканов О.Ю., Остапенко Р.М. Соціально-економічні імперативи розвитку України. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». № 4. С. 41-58.
- Storoshchuk, B. Decision-making in the conditions of crisis transformations of economic power. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. T. 834. C. 3-12 URL: https://econom.chnu.edu.ua/journal/index.php/ecovis/article/view/161/11
- Iravani, M. R., Rajabi, M., Arabmomeni, A., Fakhramini, A. F., Shirvani, M. A social work study on socio-economic and cultural factors influencing on community. Management Science Letters. 2013. № 3. https://doi.org/5267/j.msl.2013.06.025
- Masovic, A. Socio-cultural factors and their impact on the performance of multinational companies. Ecoforum Journal. 2018. Т. 7, № 1(14). URL: oai:ojs.ecoforum journal.ro:article/729
- Ніценко В.С., Сагайдак М.П., Бережна Ю.Г., Цуканов О.Ю. Соціально-економічні імперативи стану та розвитку овочевого ринку: макроекономічний аспект. Актуальні проблеми інноваційної економіки. 2018. № 4. С. 5-17.
- Hung, N., Lau, L.L. The relationship between social capital and self-rated health: a multilevel analysis based on a poverty alleviation program in the Philippines. BMC Public Health. 2019. 19, 1641. https://doi.org/10.1186/s12889-019-8013-5
- Melnik, V.V. Social and economic aspects of sustainable ecological-economic development of Ukraine. Economy and society. 2018. № 16. С. 169-172 URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/26.pdf
- Malysheva, N., Hurova, A. New Frontiers of Sustainable Human’s Activities: Challenges for Legal Order of Space Mining Economy. Advabced Space Law.2021. № 8. С. 76–85. https://doi.org/10.29202/asl/8/7
- Yakubenko, Yu., Sirko, A. The essence of crisis phenomena in Ukraine and directions of overcoming them. 2021. № 24. C. 39-45. https://doi.org/10.32702/2306&6792.2021.24.39
- State Statistics Service of Ukraine (2023). URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
- Raine, A., Foster, J., Potts, J. The new entropy law and the economic process. Ecological Complexity. 2006 № 3(4). С. 354-360 https://doi.org/10.1016/j.ecocom.2007.02.009
- Bazaluk, O., Kotenko, S., Nitsenko, V. Entropy as an Objective Function of Optimization Multimodal Transportations. Entropy. 2021. Т. 23. С. 946. https://doi.org/10.3390/e23080946
- Reshetnikova, I.L., Sahaidak, M.P. The impact of the economic crisis on domestic consumers behavior and perception of innovation. Marketing and Innovation Management. 2016, № 4. С. 191-205. URL: https://armgpublishing.com/wp-content/uploads/mmi/volume-7-issue-4/mmi2016_4_191_205.pdf
Статтю було отримано 12.01.2023