УДК: 336.144

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2021-3-24

Оксана Борисівна Садура
кандидат економічних наук, доцент
Національний університет «Львівська політехніка»
ORCID ID: 0000-0001-7898-9128
E-mail: Oksana.B.Sadura@lpnu.ua
Христина Петрівна Мазур
здобувач вищої освіти (другого) магістерського рівня
Національний університет «Львівська політехніка»

JEL classification: E27; L16; L51; O21

Анотація

Вступ. Кожна бюджетна установа для забезпечення своєї діяльності повинна складати індивідуальний кошторис та план асигнувань за кожною виконаною бюджетною програмою. Необхідним є проведення аналізу виконання кошторису, що дозволить оцінити ефективність використання виділених установ і ресурсів та здійснити контроль за раціональним витрачанням державних коштів.

Своєчасна та правильна оцінка ефективності планування кошторису дозволять виявити не лише стан, але й причини, що перешкоджають успішному розвитку бюджетної установи.

Підвищення ефективної діяльності бюджетних установи залежить у подальшому від обґрунтованості, своєчасності і доцільності прийнятих рішень в основу яких покладені аналітичні дані виконання кошторису, слабкі і сильні сторони, можливості та загрози.

Метою статті є розробка рекомендації щодо вдосконалення системи ефективного планування кошторису в бюджетних установах на основі одного із матричних методів стратегічного аналізу, методика якого ґрунтується на підході, що дає змогу вивчати зовнішнє та внутрішнє середовище бюджетної установи загалом.

Результати. У роботі конкретизовано визначення особливостей планування кошторису на основі теоретичних концепцій, представлених в дослідженнях провідних вітчизняних вчених і фахівців-практиків; за допомогою SWOT-аналізу проаналізовано діяльність бюджетної установи на прикладі Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в результаті чого визначено перевагу можливостей над загрозами, а також перевагу сильних сторін над слабкими за умови відповідної якості наданих послуг досліджуваної нами бюджетної установи; зроблено висновки, що при правильно обраній позиції управління, за наявних умов та тенденцій, представлена бюджетна структура має змогу розширити власну частку та сегмент споживачів адміністративних послуг, на яких вона орієнтується; запропоновано шляхи підвищення ефективності планування кошторису бюджетної установи.

Висновки. Застосування SWOT-аналізу, як методу ідентифікації внутрішніх сильних і слабких сторін, розпізнавання зовнішніх можливостей і загроз, який вказує, яким чином краще застосувати власні сили і зменшити внутрішні слабкості, оптимально застосовувати зовнішні можливості за рахунок усунення загроз, дає змогу ефективного планування кошторису бюджетної установи. Запропонована методика стратегічного аналізу дозволила виявити не лише стан, але й причини, які стають перешкодою успішному розвитку бюджетної установи.

Ключові слова: кошторис, бюджетне планування, бюджетна установа, ефективність, SWOT-аналіз, можливості, загрози, сильні та слабкі сторони.

Список літератури

  1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
  2. Постанова Кабінету Міністрів України 28 лютого 2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/228-2002-п.
  3. Опарін В. М. Фінанси (загальна теорія): Навч. посібник. К.: КНЕУ, 1999. 164 с.
  4. Сафонова Л. Д. Бюджетний менеджмент: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. К.: КНЕУ, 2001.
  5. Пасічник Ю.В. Бюджетна система України: навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доп. К.: Знання, 2008. 670с.
  6. Чугунов І. Я. Перспективне бюджетне планування як складова системи економічного регулювання. Вісник національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2004. № 69. С. 59–61
  7. Базилевич В.Д., Баластрик Л.О. Державні фінанси: навч. посіб./ За заг. ред. Базилевича В.Д. 2-ге вид., доп. і перероб. К.: Атіка, 2004. 368 с
  8. Юрій С. І., Стоян В. І., Даневич О. С. Казначейська система: Підручник. 2-ге вид. змін. й доп. Тернопіль: Картбланш, 2006. 818 с.
  9. Бюджетно-податкова політика у системі регулювання економіки: монографія / І. Я. Чугунов,
    Т. В. Канєва, М. Д. Пасічний та ін.; за заг. ред. І.Я. Чугунова. К.: Глобус-Пресс, 2018. 354 с.
  10. Даценко Г. В., Поліхун Т. В. Фінансовий контроль за виконанням кошторису бюджетних установ, визначення основних етапів. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2014. Вип. 1. С. 312-318.
  11. Державне фінансове регулювання економічних перетворень / І. Я. Чугунов, Т. В. Канєва та ін.; за заг. ред. А. А. Мазаракі. К. : Київ.нац.торг.- екон. ун-т, 2018. 376 с.
  12. Микитюк І. Застосування методів економічного аналізу в управлінні бюджетними коштами. Вісник КНТЕУ. № 6. 2010 р. С. 89-99.
  13. Постанова Кабінету Міністрів України 14 вересня 2012 р. №1200 «Про затвердження Методичних рекомендацій з організації внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх закладах та у підвідомчих бюджетних установах» URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0995201-12.
  14. Chugunov I., Makohon V. Fiscal strategy as an instrument of economic growth. Baltic Journal ofEconomic Studies.Vol.5 No.3. pp.213-217.
  15. Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України. URLhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1126-19#n2

Статтю було отримано 25.06.2021