УДК: 351. 851
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-17
JEL classification: H52; I22
Дуальна форма здобуття освіти є важливим компонентом інтеграції молоді на сучасному ринку праці, оскільки допомагає зменшити рівень безробіття та забезпечує підготовку висококваліфікованих фахівців. Основною метою впровадження елементів дуальної форми навчання в Україні є усунення основних недоліків традиційних форм і методів навчання майбутніх кваліфікованих фахівців, а саме подолання розриву між теорією і практикою, освітою та виробництвом і сприяння підвищенню якості підготовки кадрів з урахуванням вимог роботодавців відповідно до попиту сучасного ринку праці. Тому можливість одночасно набувати як теоретичні знання, так і практичний досвід на реальних робочих місцях надає здобувачам вищої освіти конкурентну перевагу на ринку праці. Метою статті є дослідження сучасних тенденцій впровадження дуальної освіти як основи інтеграції здобувачів у сучасний ринок праці. За офіційними даними, протягом останніх кількох років спостерігається стала тенденція до збільшення кількості безробітної молоді, що зумовлюється як невирішеними проблемами працевлаштування молоді, так і поширенням пасивних, нерегламентованих, деструктивних моделей поведінки молодого покоління в умовах сучасного вітчизняного ринку праці, що, на жаль, є негативними ознаками його функціонування.
Ключові слова: дуальна форма набуття фахових компетенцій, освітній процес, вища освіта, компетентісний підхід, учасники освітнього процесу, стейкхолдери університету.
Література
- Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: розпорядження КМУ № 660р від 19 вересня 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660$2018$р.
- Дражниця С.А., Дражниця О.М. Дуальне навчання як інтерактивна форма організації навчального процесу. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2016. № 12. С. 17-20.
- Державний центр зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/.
- Молодіжний сегмент ринку праці України в період повномасштабної війни. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/molodizhnyy-sehment-rynku-pratsi-ukrayiny-v-period-povnomasshtabnoyi-viyny.
- Кримчак Л.Ю. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів на ринку праці України. Інноваційна педагогіка. 2019. № 2. С. 83-86.
- Крамаренко І.С., Надточій І.І., Гришина Н.В. Дуальна форма набуття компетенцій у сфері вищої освіти: світовий досвід впровадження та інтеграція України. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 1. С. 373-378.
- Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23 листопада 2022 р.). Київ: Науково-методичний центр ВФПО. 2022. 128 с.
- Zhuravel Y., Boiko Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Hryshyna N., Trushlyakova A., Stetsiv I., Hryhoruk I., Kramarenko I. Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System. Advances in Intelligent Systems and Computing. Human Interaction, Emerging Technologies and Future Applications IV. IHIET-AI 2021. 2021. Vol. 1378. Springer, Cham. Р. 635-642. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-74009-2_81.
Статтю було отримано 15.07.2023