УДК: 378. 14
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-56
JEL classification: I 20, O 57, J 31
В умовах підвищення конкуренції на ринку праці актуалізуються завдання удосконалення системи підготовки кваліфікованих кадрів у вищій освіті. Одним із шляхів їх вирішення є впровадження системи дуальної підготовки здобувачів вищої освіти, що сприятиме усуненню недоліків традиційних форм і методів навчання, підвищення якості підготовки кваліфікованих кадрів з урахуванням сучасних вимог роботодавців. Дуальна форма набуття компетенцій є дієвим способом отримання необхідних знань і навичок, уможливлює поєднання вивчення теоретичного матеріалу у закладі вищої освіти (ЗВО) з практичною підготовкою на підприємствах, організаціях, установах. Реалії сучасного освітнього простору в попередніх умовах пандемії COVID-19 та сьогоднішніх умовах воєнного часу в Україні вимагають ширшого застосування дуальної освіти у ЗВО як одного з елементів інноваційної форми навчання у підтримці конкурентного освітнього середовища. З метою вивчення цього питання звертаємося до зарубіжного досвіду у різних країнах світу, заклади освіти яких впроваджують дуальну професійну освіту, мають велику історію успішного її розвитку, визнані на світовому рівні. Сьогодні у передових країнах світу на блок практичної підготовки припадає близько 70 % освітнього процесу, що сприяло значному зростанню кількості фахівців, працюючих за попередньо обраним фахом. Тому питання використання світового досвіду впровадження дуальної освіти у закладах освіти в складних сучасних умовах вітчизняного освітнього середовища є вкрай актуальним і потребує подальшого дослідження. Метою статті є розкрити світовий досвід впровадження дуальної форми набуття компетенцій у сфері вищої освіти та визначити напрями її застосування в Україні. Проаналізувавши досвід впровадження дуального навчання в деяких країнах світу, зазначимо, що воно є важливою складовою якісної освіти на шляху підготовки висококваліфікованих фахівців, які мають ключові компетентності та відповідну професійну придатність на ринку праці. Тому сьогодні важливим є реформування вітчизняної системи вищої освіти на шляху впровадження дуальної форми навчання в аспекті формування рівноправного партнерства ЗВО, роботодавців і здобувачів з метою набуття ними практичного досвіду в умовах реальної професійної діяльності. Впровадження дуальної освіти сприятиме підвищенню якості освіти, зростанню ролі роботодавців у професійній підготовці майбутніх кадрів, наближенню підготовки фахівців до сучасних вимог ринку праці та затребуваних підприємствами різних сфер діяльності в контексті післявоєнного відновлення вітчизняної економіки. Концепція дуальної форми набуття компетенцій у сфері вищої освіти відрізняється від традиційної посиленням практичної спрямованості підготовки фахівців, забезпечує навчання у ЗВО висококваліфікованих кадрів відповідно до потреб підприємств різних сфер діяльності та вимог сучасного ринку праці.
Ключові слова: освіта, світовий досвід, дуальна форма навчання, здобувач вищої освіти, конкурентоспроможні фахівці, вища освіта.
Список літератури
- Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/.
- Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: розпорядження Каб. Міністрів України № 660р від 19 вересня 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660$2018$р.
- Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти: Наказ МОН № 1551 від 12.12.2019 р.
- Дуальна освіта. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno$tehnichnaosvita/dualna$osvita.
- URL: https://ec.europa.eu/eurostat/web/education-and-training/informationdata?language=uk#Participation%20in%20education%20and%20training.
- Langthaler M. The transfer of the Austrian dual system of vocational education to transition and developing countries: An analysis from a developmental perspective. ÖFSE Working Paper. 2015.
- Новіков В. М., Каряіін Ю. О., Черніченко В. В. Сіройча З., Собчука Г. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні: колективна монографія. Київ-Варшава, 2020. 79 с. URL: https://idss.org.ua/arhiv/dual_2019.pdf.
- Irtyshcheva I., Kramarenko I., Stehnei M., Popadynets N., Bogatyrev K., Boiko Y., Senkevich O., Hryshyna N., Kozak I., Ishchenko O. The Effect of Digital Technology Development on Economic Growth. International Journal of Data and Network Science. 2021. Vol. 5. Number 1. Р. 25-36. DOI: https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2020.11.006.
- Крамаренко І.С., Цибко М.О. Застосування реінжинірингу у вищому навчальному закладі: теоретичний аспект. Вісник ОНУ імені І.І. Мечникова. 2013. Том 18. Випуск 4/2. С. 96-100.
- Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми третього року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23 листопада 2022 р.). Київ: Науково-методичний центр ВФПО. 2022. 128 с.
- Zhuravel Y., Boiko Y., Popadynets N., Irtyshcheva I., Hryshyna N., Trushlyakova A., Stetsiv I., Hryhoruk I., Kramarenko I. Management Aspects in the Higher Education Quality Assurance System. Advances in Intelligent Systems and Computing. Human Interaction, Emerging Technologies and Future Applications IV. IHIET-AI 2021. 2021. Vol. 1378. Springer, Cham. Р. 635-642. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-74009-2_81.
Статтю було отримано 18.01.2023