УДК 338.242:364

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-1-3

Натела Ревазівна КОРДЗАЯ
кандидат технічних наук, доцент,
доцент кафедри маркетингу, підприємництва та торгівлі
Одеська національна академія харчових технологіи

JEL classification: L66; С83

Анотація
Вступ. Одним з головних завдань урядів країн світу є забезпечення населення якісними й безпечними продовольчими товарами в необхідних обсягах, бажано національного виробництва, що і обумовлює важливість визначення преференцій споживачів як емпіричного базису продовольчої безпеки країни.
Метою статті є вивчення споживчих переваг при виборі й купівлі основних груп харчових продуктів.
Результати. Проводяться маркетингові дослідження споживчих переваг населення м. Одеси під час вибору й купівлі продовольчої продукції методом анонімного анкетування. Опитуваним було запропоновано відповісти в усній або письмовій формі на ряд питань. Анкетування можна було пройти он-лайн або офф-лайн. Фактично в анкетуванні прийняло участь 548 осіб. Респонденти були різного віку, статі, роду занять, матеріального та родинного стану, а також рівня освіти. У результаті проведених досліджень вдалося з’ясувати, які групи харчових продуктів є найбільш уживаними. Крім того було з’ясовано які саме фактори найбільш впливають на вибір споживачів під час купівлі основних харчових продуктів. Респонденти надали відповідь на питання «Яким харчовим продуктам за країною виробництва та походження Ви надаєте перевагу?». Також вдалося дізнатися які саме переваги має імпортна харчова продукція перед вітчизняною в очах українських споживачів. До того ж було отримано відповіді на запитання «Де, як правило, Ви купуєте харчові продукти?». Також респонденти спробували вказали яку суму грошей вони витрачають на харчування одного члена родини на місяць.
Висновки. У підсумку серед найуживаніших видів продовольчої продукції респонденти обрали м’ясо й м’ясопродукти, зерноборошняні товари, молоко та молокопродукти, а також овочі і баштані. У числі пріоритетних факторів, які впливають на вибір при купівлі основних харчових продуктів: вартість, фірма (країну) виробника, термін зберігання тощо. Однакова кількість респондентів як купує тільки вітчизняні товари, так і не звертає увагу на країну-виробника цих товарів. Основним місцем покупки продовольства для більшості споживачів є великі супермаркети. При цьому населення країни не є задоволеним ціновою політикою й витрачає на харчування від 2000 грн. до 4000 грн. на місяць на одного члена родини.
Ключові слова: споживчі переваги, харчові продукти, маркетингові дослідження, анкетування, респонденти, населення, продовольча безпека.

Список літератури

  1. Кордзая Н. Р., Єгоров Б. В. Основні поняття продовольчої безпеки країни. Херсон: Олді-Плюс, 2018. 148 с.
  2. Кордзая Н. Р., Єгоров Б. В. Генезис поняття «Продовольча безпека». Економічна та продовольча безпека України. 2016. С. 21–28.
  3. Kordzaia N., Yegorov B. Food markets and food security: scientific basis of formation. Food Science and Technology. 2018. С. 66–72.
  4. Саблук П. Т., Білорус О. Г., Власов В. І. Глобалізація і продовольство. Київ: ННЦ ІАЕ,2008. 145 с.
  5. Гойчук О.І. Продовольча безпека. Житомир: Полісся, 2004. 359 с.
  6. Пасхавер Б. Сучасний стан продовольчої безпеки. Економіка України. 2006. № 4. С. 43-50.
  7. Міценко І. М. Продовольча безпека України: оцінка стану та світовий досвід вирішення проблеми. Кіровоград, 2001. 204 с.
  8. Зеленська О. О. Система продовольчої безпеки: сутність та ієрархічні рівні. Вісник ЖДТУ. 2012. №1. С. 108–112.
  9. Ballenger N., Mabbs-Zeno C. Treating food security and food aid issue at the GATT. Food Policy. 1992. № 17. P. 264-276.
  10. Вarraclough S. Food Security Trends and Prospects in Latin America. URL: https://kellogg.nd.edu/sites/default/files/old_files/documents/099_0.pdf.
  11. Паніотто В. І., Максименко В. С., Харченко Н. М. Статистичний аналіз соціологічних досліджен. Київ: Видавничий дім “Киво-Могилянська академія”, 2004. 234 с.
  12. Google Forms: Creating, Editing, and Distributing Wisconsin: University of Wisconsin Whitewater (ICIT), 2016. 13 с.
  13. Адаменко М. І., Бейлін М. В. Основи наукових досліджень. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014. 188 с.
  14. Лагодієнко В. В., Голодонюк О. М., Мільчева В. В. Маркетингова стратегія  виведення на ринок інноваційного продукту. Економіка харчової промисловості. Т.10. Вип.2. 2018. С. 40-50.
  15. Пушак Я.Я., Лагодієнко В.В. Соціальна відповідальність підприємств харчової промисловості як основа інноваційного розвитку сучасної економіки. Актуальні проблеми інноваційної економіки науковий журнал. № 3. С. 27-36.

Статтю було отримано 20.11.2019