УДК 061.2

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-31

Цисар Ігор Олександрович,
здобувач третього (PhD) рівня вищої освіти
Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова
https://orcid.org/0009-0003-9718-4351

JEL classification: H57; R10

У сучасному світі громадські організації відіграють важливу роль у розв’язанні соціальних, екологічних та економічних проблем. Трагічні події, які почали відбуватися в Україні з 2014 року, та повномасштабна війна з 2022 року поставили перед владою країни та українським суспільством нові задачі та виклики, для вирішення яких були залучені міжнародні та місцеві некомерційні громадські організації (НГО), громадські організації (ГО), благодійні фонди (БФ), діяльність яких за часту побудована на наданні гуманітарної допомоги через закупівлі товарів та послуг. За допомоги ефективного управління закупівлями, та прозорості їхньої діяльності міжнародні НГО стали основним ланцюгом в допомозі між Донорами і Бенефіціарами й отримали статус ефективного партнера України, які постійно успішно реалізовують гуманітарні проекти. Аналіз показав, що, незважаючи на наявність сформованої законодавчої бази щодо здійснення закупівель, більшість неурядових організацій стикаються з високим рівнем корупційних ризиків та недовіри з боку суспільства. Це свідчить про наявність серйозних проблем у практичній реалізації норм законодавства, зокрема щодо прозорості, підзвітності та контролю за використанням коштів. Відсутність належного моніторингу, ефективних механізмів внутрішнього аудиту та громадського контролю створює сприятливі умови для зловживань і знижує ефективність реалізації програм та проєктів, що фінансуються через систему закупівель. Для подолання цих проблем необхідно не лише вдосконалювати правову базу, а й посилювати інституційну спроможність організацій, підвищувати рівень прозорості їхньої діяльності та стимулювати впровадження етичних стандартів управління. Доведено, що ефективний, прозорий механізм управління закупівлями в неурядовими організаціми в України є критично важливим для успішної реалізації гуманітарних проєктів та розвитку й відновлення регіонів. Визначено, що механізм закупівель може впливати позитивно на імідж організації і її привабливість серед донорів, які завжди віддають перевагу зрозумілим, прозорим і відкритим процедурам конкурсних торгів. Залучення новітніх технологій та розробка єдиного механізму управління закупівлями для всіх НГО може мінімізувати корупційну складову, або прибрати її зовсім, що дозволить реалізовувати проекти більш якісно і зберігати кошти донорів від зловживань. Вдосконалення механізмів управління закупівлями в НГО є важливим кроком для забезпечення успішного виконання гуманітарних проєктів, зменшення ризиків неефективного використання ресурсів і підвищення довіри до організацій з боку донорів та бенефіціарів.

Ключові слова: механізм закупівель, некомерційні гуманітарні організації, громадські організації, благодійні фонди, тендерні майданчики, контрагент, проєкт, публічні закупівлі.

Література

  1. Шуміло О.М., Кравчук Н.Ю. Роль неурядових організацій у становленні та розвитку правозахисного руху (приклади успішного правозахисного активізму: навчальний посібник. Київ: ФОП Голембовська О.О., 2018. 227 с.
  2. Вахович І., Смолич Д. Неурядові організації: сутність поняття, ознаки, цілі та функції. Економіка та суспільство. 2022. № 46. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-31.
  3. Вахович І., Смолич Д. Визначення та класифікація неурядових організацій підтримки бізнесу в україні в контексті лібералізації та стимулювання підприємництва. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2023. № 6 (53). С. 417-431.
  4. Про громадські об’єднання: Закон України № 4572-VI від 22.03.2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17#Text.
  5. Індекс сприйняття корупції. 2023. URL: https://ti-ukraine.org/research/indeks-spryjnyattya-koruptsiyi-2023/.
  6. Про публічні закупівлі: Закон України № 922-VIII від 25.12.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text.
  7. Крамаренко І.С., Амеленчук А.В. Впровадження корпоративної соціальної відповідальності на підприємствах України. Innovative Solutions in Modern Science. 2016. № 9(9). С. 4-15.
  8. Крамаренко І.С., Іщенко О.А., Чепелєва А.А. Гендерні стереотипи в бізнесі: сучасний стан та демократичні перетворення. Вісник ХНАУ ім. В.В. Докучаєва. Серія «Економічні науки». 2021. № 2. Том 3. С. 11–19. URI: http://eir.nuos.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5613.
  9. Крамаренко І., Іртищева І., Білоусова С., Іртищев О., Гарагуля А. Організаційно-управлінські механізми забезпечення інформаційної безпеки підприємницької діяльності в умовах цифрової трансформації економіки України. Підприємництво та інновації. 2024. № 32. С 246-252. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/32.38.

Статтю було отримано 20.03.2025