УДК 167.7 : [005.591.6 +004.67] : 338.432
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-4-53
JEL classification: D10; H30
Статтю присвячено визначенню новітніх тенденцій та факторів, що формують патерни економічної поведінки споживачів. Як основні характеристики патернів споживчої поведінки розглядаються повторюваність, передбачуваність, комплексність, адаптивність, індивідуальність, раціональність. Мета статті визначення новітніх тенденцій та факторів, які формують патерни економічної поведінки споживачів в умовах орієнтації на поширення інновацій та процесів цифровізації. Методологічною основою дослідження є комплексний підхід до діагностування новітніх тенденцій поведінки суб’єктів економіки, що передбачає визначення та групування факторів (глобального, загально-європейського, національного масштабу) трансформації патернів економічної поведінки споживачів під впливом процесів цифровізації в соціумі та економіці – у всезагальному масштабі; переходу до сталого розвитку, включаючи циркулярну та зелену економіку – на рівні окремого регіону світової економіки – європейського, а також в контексті європейської інтеграції України; специфічних факторів мілітарного впливу – на рівні національної економіки України та в масштабах її окремих територій. Доведено, що цифровізація трансформує поведінку споживачів, впливаючи на їхні звички, очікування та процеси прийняття рішень. Основні аспекти цього впливу включають: зростання онлайн-покупок, використання мобільних пристроїв, персоналізацію досвіду, вплив соціальних мереж, підвищення обізнаності та вимогливості, зміни в структурі споживання. Досліджуючи національні особливості поведінки українських споживачів, необхідно враховувати негативні фактори мілітарного впливу. Трансформація моделей поведінки споживачів під час війни відбувається за рахунок викової чутливості до динаміки цін; зміни споживчих пріоритетів; підвищення емпатії та активізації підтримки місцевих виробників, швидкої адаптації до змін.
Ключові слова: економічна поведінка, модель поведінки споживача, діагностика тенденцій, чинники формування моделі, цифровізація, інновації, мілітарний вплив.
Література
- Akerlof, G. A., Shiller, R. J. Animal spirits: How human psychology drives the economy, and why it matters for global capitalism. Princeton University Press. 2009. 243 р.
- Dimock, M. Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins. 2019. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins.
- Kahneman, D., Tversky, A. Prospect theory: An analysis of decisions under risk. 1979. vol. 47, рр. 313–327.
- Katona, G. Psychological Economics. Elsevier Scientific Publishing Company. Journal of Behavioral Economics, vol. 5, issue 1, pp. 205-208.
- Kotler, P., Armstrong, G. Principles of Marketing (17th ed.). Pearson 2010. 637 p.
- Лесь А. В., Ращенко А. В., Смаглій В. О. Відповідальне споживання в умовах сталого розвитку.Ефективна економіка. 2019. № 1. 10.32702/2307-2105-2019.1.36 .
- Simon, H. A. Models of Man, Social and Rational: Mathematical Essays on Rational Human Behavior in Society Setting. New York, NY: Wiley. 1957.
- The Nobel Prize. (n.d.). The Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel. URL: https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/.
- Гуржій Н., Назарова С., Василина О. Цифрова економіка та її вплив на зміну споживчих звичок і ринкових стратегій: цифрові трансформації та інституційний контекст. Академічні візії. 2024. Вип. 30. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10980333.
- Касьянова Н.В., Бут-Гусаїм Є.С. Модель поведінки клієнта як основа управління споживчою лояльністю. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. Вип. 3 (36). С. 57-62.
- Корзаченко О. В., Міщенко Д.С. Еволюція моделей прийняття рішень: від класичної політекономії до біхевіористської економіки. Моделювання та інформаційні системи в економіці. № 100. С. 103-112. 10.33111/mise.100.8.
- Кутліна, І.Ю., Герлян, Я.С. Окремі аспекти поведінки споживача в Україні під час війни. Вісник Університету «Україна». № 8 (35). htpps://doi.org/10.36994/2707-4110-2023-8-35-06.
Статтю було отримано 05.11.2024