УДК: 338.433 : 631.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-12

Смігунова Олена Вікторівна,
кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри менеджменту, бізнесу і адміністру-вання, Державний біотехнологічний університет
Вітковський Юрій Петрович,
доктор економічних наук, професор, професор кафедри глобальної економіки, Державний біотехнологічний університет
Міненко Софія Іванівна,
доктор філософії з менеджменту, старший викладач кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування, Державний біотехнологічний університет
Протас Володимир Андрійович,
аспірант, Державний біотехнологічний університет

JEL classification: Q17

Стаття присвячена розгляду проблем управління просуванням органічної продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках. На ринку європейських країн сформувався достатньо високий та стабільний попит на органічні екологічно безпечні продуктові товари, в той час як формування внутрішнього ринку органічної продукції дещо гальмується з огляду на ряд причин, зокрема низьку купівельну спроможність населення та недостатній рівень обізнаності вітчизняних споживачів щодо переваг продуктів, вироблених за органічною технологією. При цьому структура органічної товарної продукції, представленої на внутрішньому та зовнішніх ринках, суттєво різниться: вітчизняні споживачі мають змогу придбати продукти переробки та готову продукцію, в той час коли експортується переважно сировина, вироблена за органічною технологією. Ці фактори слід враховувати в процесі управління просуванням органічної продукції та з метою формування відповідного маркетингового та логістичного інструментарію, спроможного забезпечити найбільшу ефективність виробників і трейдерів. Для формування стійкого попиту на органічний товар важливим є створення логотипу, який би дозволив споживачеві ідентифікувати конкретний товар з поміж низки інших. Реалізація успішної маркетингової політики в процесі просування такого екологічного товару має виходити з детальної інформації від виробничого підрозділу щодо його якісних параметрів. Особливості реалізації логістичних функцій в процесі просування екологічно безпечної продукції обумовлені особливостями органічного виробництва та необхідністю доведення до споживачів товару відповідної якості. На внутрішньому ринку переважають наразі прямі продажі. Ефективна експортна діяльність вимагає формування прийнятних партій, що часто спонукає безпосередніх вітчизняних товаровиробників до передачі функцій збуту стороннім організаціям чи трейдерам, спроможних консолідувати товарні партії від дрібних товаровиробників. Спеціалізовані логістичні компанії також зазвичай мають більший досвід та інфраструктуру, необхідну для безперешкодного транспортування органічної продукції. Кооперація вітчизняних виробників органічної продукції може стати інструментом, здатним забезпечити ефективну збутову діяльність безпосередніх виробників без залучення сторонніх організацій.

Ключові слова: органічна продукція, управління просуванням, канали продажу, логістика, збут.

Список літератури

  1. Smihunova, Bogomolova К., Holovanova H. The State and Perspectives of Development of Organic Crop Production in Ukraine. Vectors of competitive development of socio-economic systems: monograph. Ed. by O.Mandych, T. Pokusa. Academy of Management and Administration in Opole, 2020. P. 15-19.
  2. Органічне виробництво в Україні. URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini.
  3. Озвучено ТОП-10 експортованих з України органічних продуктів. URL: https://agronews.ua/news/ozvucheno-top-10-eksportovanyh-z-ukrayiny-organichnyh-produktiv/.
  4. Смігунова О.В., Ільїн О.А. Стан та перспективи розвитку виробництва органічної продукції в України. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 4. С. 98-105.
  5. Bogomolova К., Kralia, PodolskaO., Sahachko Yu., SmihunovaO. Development of the logistics and transport system of organic products as a perspective direction of Ukraine’s environmental strategy. International Conference on Sustainable Transport System and Maritime Logistics (ISTSML 2021). Vol.339, 2021. URL: https://doi.org/10.1051/matecconf/202133901017.
  6. Органічні виробники тримають позиції: Україна не зменшує обсяги експорту. URL: https://agroportal.ua/publishing/infografika/organichni-virobniki-trimayut-poziciji-ukrajina-ne-zmenshuye-obsyagi-eksportu.
  7. Чичкало-Кондрацька І.Б., Новицька І.В. Світовий досвід просування органічної продукції. Ефективна економіка. 2018. № 2. URL: http:// economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/10.pdf.
  8. Штрихун Х.І. Маркетингова підтримка стимулювання збуту органічної продукції в Україні. Проблеми та перспективи економіки та управління. 2015. № 3(3). С. 161-
  9. Квятко Т.М., Вітковський Ю.П. Агромаркетинг в Україні: аспекти розвитку. Вісник ХНТУСГ. Вип. 206 «Економічні науки». С. 193-201.
  10. Novytska I. Scientific and Theoretical Approach to the Management of Organic Products Promotion. Економіка і регіон. 2021. № 3 (82). С. 84-90.
  11. Литвинов А.І. Органічна продукція: проблема логістики. Вісник ХНТУСГ. Вип. 193. С. 238-46.
  12. Minenko S.I. Krajowe wsparcie agroinowacji (doświadczenie ukraińskie).ІV International Scientific-practical Conference Modern Transformations in Economics and Management: Conference Proceedings. March 27th, 2020. Klaipeda. Lithuania: Baltija Publishing. P. 21-24.
  13. Лагодієнко В.В. Організація маркетингової діяльності в аграрних підприємствах. Економічний аналіз: зб. наук. праць. 2014. Том № 3. С. 56-60.

Статтю було отримано 15.01.2023