УДК: 338.24:640.41(045)

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-49

Барна Марта Юріївна,
доктор економічних наук, професор, перший проректор, професор кафедри туризму та готельно-ресторанної справи
Львівський торговельно-економічний університет
https://orcid.org/0000-0001-5248-9774
Баган Надія Валеріївна,
доктор філософії з економіки, старший викладач кафедри менеджменту імені І. А. Маркіної
Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0003-3846-7207
Хмельницька Євгенія Вікторівна,
кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри харчових технологій
Полтавський державний аграрний університет
https://orcid.org/0000-0002-2513-3032

JEL classification: L 83

Стаття присвячена питанням систематизації чинників впливу на формування, стан та ефективність управління ресурсами підприємств індустрії гостинності. Метою дослідження стало вивчення чинників впливу на формування, стан та ефективність управління ресурсами підприємств індустрії гостинності. Дослідження факторів, що впливають на формування, стан та ефективність використання ресурсів підприємств індустрії гостинності, має високу актуальність з кількох причин: зростання конкуренції; зміна потреб клієнтів; вплив технологій; економічні та геополітичні фактори; зростання значення сталого розвитку. Дослідження цих факторів може допомогти підприємствам гостинності: підвищити ефективність використання ресурсів, що може призвести до зниження витрат та зростання прибутку; покращити якість послуг та задовольнити мінливі потреби клієнтів; збільшити свою конкурентоспроможність на ринку; підвищити стійкість до економічних та геополітичних потрясінь; стати більш екологічно та соціально відповідальними. Враховуючи еволюцію наукових знань та різноманіття підходів до визначення сутності поняття «ресурси» бачимо, що офіційно прийнятого твердження не існує. Очевидним є недостатнє дослідження цього поняття та необхідність подальшого дослідження змісту поняття «ресурси підприємств індустрії гостинності». Тому, в межах проведеного дослідження пропонується твердження «ресурси підприємств індустрії гостинності» визначати як сукупність взаємопов’язаних природних, матеріальних, нематеріальних, фінансових, трудових, часових та інформаційних факторів, які при взаємодії один з одним та при врахуванні впливу чинників зовнішнього та внутрішнього середовища забезпечують безперебійну діяльність підприємств індустрії гостинності з метою отримання максимального прибутку, беручи до уваги економічну, екологічну та соціальну основи. Оскільки в запропонованому трактуванні для ведення безперебійної діяльності підприємств індустрії гостинності увага акцентується на економічно, екологічно та соціально ефективному використанні шести видів ресурсів при врахуванні впливу чинників зовнішнього та внутрішнього середовища, то наступним етапом дослідження буде визначення теоретичних засад ефективного використання ресурсів підприємств індустрії гостинності.

Ключові слова: ефективність, використання ресурсів, підприємства, індустрія гостинності, менеджмент, економіка.

Література

  1. Баган Н. В. Формув ання та ефективність використання ресурсів аграрних підприємств: дис.… доктора філософії: 051. Полтавський державний аграрний університет, Полтава, 2021. 275 с.
  2. Барна М. Ю. Перешкоди та актуальні механізми державного регулювання розвитку туризму в Україні. Сталий розвиток туризму на засадах партнерства: освіта, наука, практика: матеріали І Міжнар. науково-практичної конференції (м. Львів, 31 жовтня –1 листопада 2018 р.). Львів: ЛТЕУ, 2018. С. 13-17.
  3. Барна М. Ю. Концептуальні підходи до розвитку культурного туризму. Актуальні проблеми економіки і торгівлі в сучасних умовах євроінтеграції: матеріали щорічної наукової конференції професорсько-викладацького складу та аспірантів Львівського торговельно-економічного університету. Львів: вид-во ЛТЕУ, 2017. С. 62-64.
  4. Ланиця І. Ф., Осінська О. Б. Пріоритети розвитку індустрії гостинності в Україні: кейс готельно-ресторанного бізнесу. Український журнал прикладної економіки та техніки. Том 7. № 3. С. 244-249.
  5. Khodakivska O., Kobets S., Bachkir I., Martynova L., Klochan V., Klochan I., Hnatenko I. Sustainable development of regions: modeling the management of economic security of innovative entrepreneurship. International journal of advanced and applied sciences. Volume 9. Issue 3. Р. 31-38.
  6. Lyshenko M., Kolodnenko N. Efficiency of application of the concept of intensification of commercial efforts (sales concept of marketing) at the enterprise. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Volume Issue 3. P. 31-37.
  7. Lyshenko M. A., Ustik T. V., Pisarenko V. V., Maslak N. G., Koliadenko D. L. Economic and marketing aspects of the functioning of small enterprises. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2020. Volume 2. Issue 33. P. 185‑193.
  8. Zapsha H. M., Pysarenko V. V., Lyshenko M. O., Kuksa I. M. Modeling of the financial and logistics management system of the capitalization of an innovative and safe business under marketing changes in the competitive international environment in conditions of digitalization. Market relations development in Ukraine. 2022. Volume Issue 251. Р. 91‑98.
  9. Zhyvko Z., Nikolashyn A., Semenets I., Karpenko Y., Zos-Kior М., Hnatenko I., Klymenchukova N., Krakhmalova N. Secure aspects of digitalization in management accounting and finances of the subject of the national economy in the context of globalization. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2022. Volume P. 259-269.
  10. Zos-Kior М., Buchniev M., Naholiuk O., Starodubtseva I. Strengthening the motivation of enterprise personnel by knowledge management measures in the context of change managemen. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Economic Sciences. 2020. Volume P. 24-30.

Статтю було отримано 11.04.2024