УДК 330.341:339.137.2

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-4-14

Тетяна Анатолівна ВЛАСЕНКО
доктор економічних наук, доцент, професор кафедри організації виробництва, бізнесу та менеджменту, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
ORCID ID: 0000-0002-9515-2423
E-mail: tatyanavlasenko2011@khntusg.info
Вікторія Григорівна КРАЛЯ
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри організації виробництва, бізнесу та менеджменту, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
ORCID ID: 0000-0003-0990-0788
E-mail: VKralya2905@gmail.com
Микита Сергійович ДРАЧЕВСЬКИЙ
здобувач вищої освіти зі спеціальності 073 «Менеджмент»
Харківський національний технічний університет сільського господарства
імені Петра Василенка
E-mail: mikita-manager01092019@gmail.com

JEL classification: F12; Q13

Вступ. Висококонкурентне ринкове середовище зумовило необхідність формування підходів до ефективного та раціонального управління конкурентоспроможністю як підприємства, так і його продукції. Враховуючи те, що сам процес формування конкурентоспроможності є складним і об’єднує елементи як внутрішнього, так і зовнішнього оточення, важливим є визначення чинників, які впливають на управління конкурентоспроможністю. Багаторівневість зовнішнього середовища й складні причинно-наслідкові зв’язки між його чинниками, які обумовлюють вибір конкурентної стратегії для забезпечення конкурентоспроможності підприємства, відіграє вирішальну роль у детермінації напрямів формування та використання конкурентного потенціалу суб’єктів агробізнесу.

Метою статті є узагальнення чинників прямої та непрямої дії на формування конкурентоспроможності аграрних підприємств, а також аналіз їх впливу.

Результати. У статті запропоновано методику комплексного дослідження конкурентних переваг підприємства, де конкретизовано етапи її здійснення, а саме: дослідження макросередовища підприємства; аналіз середовища безпосереднього оточення й оцінка зовнішніх конкурентних переваг підприємства; оцінка процесів формування і розвитку конкурентних переваг підприємства, а також до кожного етапу запропоновано відповідний інструментарій. Деталізовано формування конкурентних переваги під дією чинників ресурсного забезпечення аграрних підприємств. У розрізі забезпечення конкурентних переваг суб’єктів агробізнесу здійснено аналіз впливу чинників безпосереднього оточення, розглянутих за структурою конкурентного ромбу М. Портера. Експертне оцінювання та аналіз динаміки функціонування підтримуючих і споріднених галузей, рівня факторних умов, внутрішньогалузевої конкуренції, парамет-рів внутрішнього попиту і державної підтримки галузі дозволила встановити вирішаль-ний вплив саме факторних умов, виставлених земельними, водними, фінансовими та людськими ресурсами, інноваціями та інфраструктурою. Найменший вплив мають підтримуючи та споріднені галузі через високий рівень їх імпортозалежності, що негативним чином впливає на собівартість продукції аграрних товаровиробників і стримує формування конкурентних переваг суб’єктів агробізнесу.

Ключові слова: конкурентні переваги, конкурентоспроможність, чинники конкурентоспроможності, оцінка, «конкурентного ромбу» М. Портера.

Список літератури

  1. Бреславець А. І., Юрченко А. І. Техногенно забруднені ґрунти та шляхи їх поліпшення. Збірник наукових праць УкрНДІЕП. 2009. Вип. 17. С. 189-201.
  2. Волощук М. Д., Косар В. І. Трагедія деградації земель: шляхи відновлення їх родючості та охорони. Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. Вип. ХІІ. С. 142-149.
  3. Гуткевич С. О., Корінько М. Д. Фінансові ресурси суб’єктів господарювання. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2012. Вип. 2 (58). С. 33-39
  4. Ілляшенко С. М. Екологічність як чинник конкурентоспроможності продукції. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 9 (135). С. 143-150.
  5. Харічков С. К., Аверихина Т. В. Методичні підходи до оцінки екологічної конкурентоспроможності продукції та еколого-економічного рейтингу підприємства. Економіка: реалії часу. 2012. № 3/4. С. 23-27.
  6. Тендюк А. О. Методичний підхід до впровадження екологічного маркетингу на мезо- та макрорівнях. Ефективна економіка. 2013. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=8&w=%D0%90.+%D0%9E.+%D0%A2%D 0%B5%D0%BD%D0%B4%D1%8E%D0%BA.
  7. Хамел Г., Прахалад К.К. Конкурируя за будущее. Создание рынков завтрашнего дня: пер. с англ. Москва: Олимп-Бизнес, 2002. 288 с
  8. Клецова К.В. Формування компетенцій персоналу як основа забезпечення його конкурентоспроможності на ринку праці. Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. 2010. № 1 (143), ч. 1. С. 144-151.
  9. Мішковець Л. В. Фактори формування та розвитку трудового потенціалу підприємств АПК Одеської області. Економіка харчової промисловості. 2010. № 1 (5). С. 46-49.
  10. Портер М. Международная конкуренция. М.: Международные отношения, 1993. 580с.

Статтю було отримано 03.10.2020