УДК 37:005

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2025-2-30

Лепейко Тетяна Іванівна,
д.е.н., професор, завідувач кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0001-8667-509X
Перерва Іванна Миколаївна,
к.е.н., доцент, доцент кафедри менеджменту, бізнесу і адміністрування
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-8119-7022
Мазоренко Євген Сергійович,
завідувач навчальної лабораторії «Міжнародна бізнес-школа ХНЕУ ім. С. Кузнеця»,
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0009-0000-8855-5964

JEL classification: I21

У статті досліджено сучасний стан бізнес-освіти в Україні з урахуванням глобальних трансформацій в управлінській освіті, цифро-візації, інтернаціоналізації освітнього процесу та змін у бізнес-моделях провідних закладів. Метою дослідження є виявлення ключо-вих характеристик і викликів української бізнес-освіти, аналіз її позицій у міжнародних рейтингах, особливостей функціонування бізнес-шкіл та визначення стратегічних напрямів розвитку системи бізнес-освіти в Україні. У процесі дослідження застосовано системний, порівняльний, структурно-функціональний та аналітичний методи, що дозволили здійснити комплексну оцінку поточного рівня інтеграції українських бізнес-шкіл у світовий освітній простір. У статті охарактеризовано основні сегменти українського ринку бізнес-освіти (MBA, Executive MBA, корпоративне навчання), проаналізовано участь національних закладів у міжнародних рейтингах (QS, THE, Eduniversa), виокремлено типові бізнес-моделі фінансування та взаємодії з бізнес-середовищем. Порівняльний аналіз засвідчив, що провідні міжнародні бізнес-школи активно впроваджують змішані джерела фінансування, короткострокові програми, цифрові освітні платформи та формати executive education. Натомість більшість українських шкіл продовжують функціонувати в умовах обмежених фінансових, кадрових і інституційних ресурсів, що ускладнює їхню участь у глобальній конкуренції. Наукова новизна полягає у формуванні структурованої типології бізнес-моделей українських бізнес-шкіл, а також в ідентифікації стратегічних пріоритетів їхньої адаптації до світових тенденцій – зокрема, через розвиток цифрової інфраструктури, міжнародної акредитації, партнерств із бізнесом та створення програм навчання протягом життя. Практична значущість дослідження полягає у можливості використання сформульованих рекомендацій для удосконалення управлінських стратегій закладів вищої освіти, розробки освітньої політики та активізації співпраці між бізнесом і освітою. У підсумку, запропоновано комплекс практичних заходів, спрямованих на підвищення якості та міжнародної конкурентоспроможності бізнес-освіти в Україні. Перспективами подальших досліджень визначено аналіз механізмів впровадження ESG-компонентів, персоналізованих освітніх траєкторій та формування національної системи оцінювання ефективності бізнес-шкіл.

Ключові слова: бізнес-освіта, бізнес-школа, MBA, бізнес-модель, глобалізація, цифровізація, розвиток, рейтинг, фінансування.

Література

  1. Дядик Т.В. Світовий досвід розвитку бізнес-освіти. Якість і безпечність продукції у внутрішній і зовнішній торгівлі та торговельне підприємництво: сучасні вектори розвитку і перспективи: колективна монографія. Полтава: Видавництво ПП «Астрая», 2021. С. 145-162. URL: https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8840b287-540c-4f9f-92c7-0d3bfdf1bf0b/content.
  2. Силадій І.М. Розвиток освіти в контексті основних викликів глобалізації. Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2020. № 27(10). С. 60-69. URL: https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2020/2020-r-2710/rozvytok-osvity-v-konteksti-osnovnykh-vyklykiv-hlobalizatsii DOI: 10.33930/ed.2019.5007.27(10)-6.
  3. Іщенко А.Ю. Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України. Аналітична записка. 2014. URL: https://www.niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/globalni-tendencii-i-problemi-rozvitku-osviti-naslidki-dlya.
  4. Dupouy L.T. The future of management education: re-thinking business models. EFMD Global Blog. 2022. URL: https://blog.efmdglobal.org/2022/01/10/the-future-of-management-education-re-thinking-business-models/.
  5. Education strategy. The way forward for business schools. Harvard Business Publishing Education. 2023. URL: https://hbsp.harvard.edu/inspiring-minds/the-way-forward-for-business-schools.
  6. 2025 state of business education report. AACSB. 2025. URL: https://www.aacsb.edu/insights/reports/2025/2025-state-of-business-education-report.
  7. Birkinshaw J. Business schools can’t be true forces for good unless they widen access. Times Higher Education. 2025. URL: https://www.timeshighereducation.com/opinion/business-schools-cant-be-true-forces-good-unless-they-widen-access.
  8. Міщенко Л. Стан бізнес-освіти: головні тренди 2025 року зі звіту AACSB. Staff Communities. 2025. URL: https://digital.staff-capital.com/%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd-%d0%b1%d1%96%d0%b7%d0%bd%d0%b5%d1%81-%d0%be%d1%81%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%b8-%d0%b3%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%bd%d1%96-%d1%82%d1%80%d0%b5%d0%bd%d0%b4%d0%b8-2025-%d1%80%d0%be/.
  9. About us. LvBS : website. URL: https://lvbs.com.ua/en/lvbs/.
  10. Kyiv School of Economics. URL: https://kse.ua.
  11. Business School Rankings in Ukraine. Eduniversal ranking 2024. URL: https://www.eduniversal-ranking.com/business-school-university-ranking-in-ukraine.html.
  12. Best Business Schools ranking 2024-25. Bloomberg: website. URL: https://www.bloomberg.com/business-schools/.
  13. CEEMAN (The International Association for Management Development in Dynamic Societies). URL: https://www.ceeman.org/.
  14. QS World University Rankings 2025: Top global universities. QS Top Universities. URL: https://www.topuniversities.com/world-university-rankings.
  15. World University Rankings 2025. Times Higher Education (THE). URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/latest/world-ranking#!/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/scores.
  16. QS World University Rankings: Europe 2025. QS Top Universities. URL: https://www.topuniversities.com/europe-university-rankings
  17. INSEAD Executive Education programmes. INSEAD. URL: https://www.insead.edu/executive-education.
  18. Why MIT Sloan? MIT Management Sloan school. URL: https://mitsloan.mit.edu/about/why-mit-sloan.

Статтю було отримано 26.04.2025