УДК: 342.95

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-10

Бабаченко Марина Вікторівна,
кандидат економічних наук, доцент кафедри «Менеджмент та економіка морського транспорта», Національний університет «Одеська морська академія»
Голубкова Ірина Анатолівна,
доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри економічної теорії та підприємництва на морському транспорті, Національний університет «Одеська морська академія»
Лисенко Наталія Степанівна,
кандидат економічних наук, доцент,
доцент «Менеджмент та економіка морського транспорта», Національний університет «Одеська морська академія»
Кучер Інга Сергіївна,
старший викладач кафедри «Менеджмент та економіка морського транспорта»,
Національний університет «Одеська морська академія»
Бурмака Лариса,
старший викладач кафедри менеджменту та економіки морського транспорту, Національний університет «Одеська морська академія»

JEL classification: L51; L92

Морська галузь є стратегічною та винятково важливою для національної економіки. Україна має сприятливі умови розвитку морської індустрії та потужний потенціал використання морських портів. Галузь характеризується високим рівнем інвестиційної привабливості, наявністю значних потужностей обробки і транспортування вантажів, забезпечення транзиту товаропотоків та розвитку інфраструктури територій узбережжя. Всі ці можливості за останній було практично втрачено у зв’язку із дією численних кризових факторів, переважним з яких постали чинники зовнішнього середовища. У статті проведено дослідження сукупності факторів, які формують загрози стабільному розвитку морської галузі України та проведено пошук інструментів, які спроможні нівелювати наслідки дії кризових явищ. Проаналізовано ключові індикатори сучасного стану розвитку морської галузі України, виявлені основні тенденції їх зміни. Систематизовано основні проблемні аспекти розвитку вітчизняної морської індустрії і морських портів у контексті сучасних реалій. Досліджено зміст кризи та антикризового управління, існуючі методичні парадигми вивчення і використання на практиці антикризового менеджменту. На основі систематизації наукових джерел виявлено основні категорії криз у морській галузі. Проаналізовано характерні ознаки основних моделей управління морськими портами у світовій практиці. Дослідження методичного інструментарію антикризового управління дозволили обґрунтувати сукупність відповідних інструментів антикризового менеджменту, які за своєю специфікою можуть бути використані у практиці управління морської галуззю та морськими портами. У якості найбільш перспективних серед таких інструментів було запропоновано: використання інновацій; створення у системі управління морських компаній інформаційно-аналітичної системи бізнес-діагностики та управління ризиками; антикризові корпоративні комунікації; активізацію міжнародного співробітництва та посилення інтеграційних зав’язків; створення та використання сучасних моделей управління морськими портами; диджиталізацію.

Ключові слова: морська галузь, морські порти, менеджмент, криза, інструменти, ризики, загрози.

Список літератури

  1. Doumbia-Henry, C. Shipping and COVID-19: Protecting seafarers as frontline workers. WMU Journal of Maritime Affairs. 2020. 19. pp. 279293.
  2. Щербина В.В. Проблеми та перспективи розвитку морської торгівлі в умовах пандемії covid-19. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2021. № 3. С. 74-80.
  3. Ніценко В.С., Попович В.В., Сухій Я.В., Рябенко А.Я., Галицький О.М. Інвестиційна привабливість та оптимізація контейнерних перевезень: моногр. Одеса: Пальміра, 2009. 178 с.
  4. Морська докторина України на період до 2035 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1307-2009-%D0%BF#Text.
  5. Стратегія розвитку морських портів України на період до 2038 року. URL: https://mtu.gov.ua/files/ Стратегія%20розвитку%20морпортів%20до%202038.pdf.
  6. Chukurna О.Р., Nitsenko V.S., Hanzhurenko I.V., Honcharuk N.R. Directions of Innovative Development of Transport Logistics in Ukraine. Economic Innovations. Vol. 21. Is. 1(70). рр. 170-181. https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.1(70).170-181.
  7. Marine Profile: Unctad STAT. URL: https://unctadstat.unctad.org/countryprofile/maritimeprofile/en-gb/804/index.html#
  8. Ліпський В. В. Сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку морських портів україни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 19. С. 165-170.
  9. Про внесення змін до Стратегії розвитку морських портів України на період до 2038 року. Розпорядження КМУ від 23 грудня 2020р. № 1634-р. URL: https://ips.ligazakon.net/document/KR201634.
  10. Руснак А.В., Надточій І.І., Ломоносов Д.А. Чинники формування конкурентоспроможності та сталого розвитку морських портів України. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 24-30.
  11. Що відбувається у морських портах України під час війни. URL: https://www.dw.com/uk/shcho-vidbuvaietsia-v-morskykh-portakh-ukrainy-pid-chas-viiny/a-61793088.
  12. Coombs W.T. Ongoing Crisis Communication. 5th ed. Sage Public: Thousand Oaks, CA, USA, 2019.
  13. Nitsenko, V. Mismanagement in Ukraine. Problems of Management in the 21st Century. 2020. 15(1). pp. 4-8.
  14. Rouxdufort C. Is Crisis Management (only) a Management of exceptions? Journal Contingencies and Crisis Management. 2007. 15. pp. 105-114.
  15. Ніценко В.С. Кризовий стан сільськогосподарських підприємств: передумови і симптоми виникнення кризи. Бюлетень Міжнародного Нобелівського економічного форуму [«Світова економіка ХХІ століття: цикли та кризи»]. № 1 (3). Т. 2. С. 237-245.
  16. Wang Z., Wu X., Lo K.L., Mi J.J. Assessing the management efficiency of shipping company from a congestion perspective: A case study of Hapag-Lloyd. Ocean & Coastal Management. 2021. vol. 209. 105617. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2021.105617.
  17. Мостенська Т.Л., Юрій Е.О. Інструменти антикризового управління. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2019. Т. 4. № 1. С. 64-69.
  18. Pearson C.M., Clair J.A. Reframing crisis management. Journal Academy Management Review. 1998. 23. pp. 59-76.
  19. How maritime companies can prepare for and handle a crisis? https://maritime.im/how-maritime-companies-can-prepare-for-and-handle-a-crisis/.
  20. Nitsenko V., Nyenno I., Kryukova I., Kalyna T., Plotnikova M. Business model for a sea commercial port as a way to reach sustainable development goals. Journal of Security and Sustainability Issues. 2017. vo 7. № 1. pp. 62-69.
  21. Avraham E. Destination image repair during crisis: Attracting tourism during the Arab Spring uprisings. Tourism Management. 2015. 47. pp. 224-232.
  22. World Bank. Port Reform Toolkit (second edition), Module 3: Alternative port management structure and ownership models. Washington DC: The World Bank. 2007. https://www.worldbank.org/en/home.
  23. Notteboom T., Hercules E. Haralambides.Port management and governance in a post-COVID-19 era: quo vadis? Maritime Economics & Logistics. 2020. 22. pp. 329-352.
  24. Шемаєв В.В., Шемаєва Л.М. Наближення до моделі управління порт-лендлорд: український контекст. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2020. № 4 (73). С. 19-27.
  25. Wan S., Luan W., Ma Y., Haralambides H.E. On determining the hinterlands of China’s foreign trade container ports. Journal of Transport Geography. 2020. pp. 102725. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102725.
  26. Notteboom T., Pallis T., Rodrigue J.-P. Disruptions and resilience in global container shipping and ports: The COVID-19 pandemic vs. the 2008-2009 financial crisis. Maritima Economics & Logistics. 2021. 23. pp. 179-210.
  27. Чукурна О.П., Ніценко В.С., Михайлова М.В., Одиноков Р.Д. Удосконалення системи складської логістики в контексті технологій «Індустрії 4.0». Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2018. Вип. 1 (27). 220-232.
  28. Ніценко В.С. Амортизаційні відрахування як джерело відтворення основних фондів господарств. Вісник Сумського національного аграрного університету [Серія «Економічні науки»]. Випуск 5/1 (39). С. 123-129.
  29. Ниценко В.С., Билан Е.В. Проектирование развития логистического центра на основе консолидации фермеров. Экономика и бизнес: теория и практика. № 2. С. 89-91.

Статтю було отримано 10.01.2023