УДК: 658

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-4-20

Гаврильченко Олена Володимирівна,
доктор економічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту та бізнесу, Харківський національний економічний університет імен Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-0624-2938

JEL classification: F63, O10

Метою дослідження визначено аналіз трансформації бізнес-процесів через призму реалізації концепції управління ланцюгами постачань. Розглянуто теорії менеджменту підприємства, серед яких акцентовано увагу на процесному підході, що ґрунтується на методологічній основі управління організацією як сукупністю бізнес-процесів. Останні досліджено з точки зору визначальних характеристик, що концентровано відображають мету бізнес-процесів, їхній системний зв’язок, цільову орієнтацію, вимірюваність, взаємообумовленість «входів» і «виходів», управлінські аспекти координації. Ідентифіковано переваги процесного підходу до організації та управління бізнес-процесами. На основі аналізу зарубіжної та вітчизняної наукової літератури зроблено висновок про зміщення довгострокової орієнтації бізнес-суб’єктів у бік формування спільних переваг шляхом імплементації методологічних концептів управління логістичними ланцюгами постачань, що реалізуються на трьох рівнях: як філософія управління, як комплекс заходів на тактичному рівні, як набір інструментів операційного рівня. Розкрито елементи взаємозв’язку між управлінням бізнес-процесами та управлінням логістичним ланцюгом постачання, серед яких: стратегічне узгодження, інформаційні технології із залученням зовнішніх IT-інтерфейсів; орієнтація на процес з відображенням потоку створення цінності; розширення можливостей співробітників. Ланцюг постачань представлено в розумінні бізнес-процесу, який поєднує різні підприємства. Досліджено алгоритм забезпечення емерджентності на основі реалізації системи управління, що орієнтована на процес з відображенням потоку створення цінності. Реінженіринг бізнес-процесів, що є реакцією на виклики зовнішнього середовища, розкрито в контексті врахування найважливіших характеристик сутності бізнес-процесу та потреб інтеграції в межах логістичних ланцюгів постачань, серед яких: цілісність, комунікативність, автономність, впорядкованість, стійкість, керованість.

Ключові слова: аналіз, управління, логістичний ланцюг постачань, стратегічний розвиток, бізнес-процеси.

Література

  1. Чорнобай Л. І., Дума О. І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть / Л. І. Чорнобай. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С. 125-131.
  2. Сарай Н.І. Оптимізація управління бізнес-процесами на підприємстві. Інноваційна економіка. 2020. №1-2. С. 79-84.
  3. Фалович В.А. Реструктуризація ланцюга поставок у контексті розвитку його емерджментних властивостей. Бізнес Інформ. 2017. №2. С. 196-202.
  4. Демиденко В.В. Управління бізнес-процесами як складова процесного підходу до управління підприємством. Ефективна економіка. 2015. №11. С. 98-107.
  5. Cooper M.C., Lambert D.M., Pagh J.D. Supply chain management: More than a new name for logistics. The International Journal of Logistics Management. 1997. №8(1). Р. 1-14. URL: https://doi.org/10.1108/09574099710805556.
  6. Arredondo C., Tanco J.A.A. Supply Chain Management: Some Reflections to Improve its Influence in Business Strategy. Innovar. 2021. Vol. 31. № 81. Р. 7-19.
  7. Cao M., Zhang Q. Supply chain collaboration: impact on collaborative advantage and firm performance. J Oper Manag. 2011. № 29(3). Р. 163-180.
  8. Wiengarten F., Humphreys P., Cao G., Fynes B., McKittrick A. Collaborative supply chain practices and performance: exploring the key role of information quality. Supply Chain Manag Int J. 2010. № 15(6). Р. 463-473.
  9. Fawcett S.E, Magnan G.M, McCarter M.W. A three-stage implementation model for supply chain collaboration. J Bus Logist. 2008. №29(1). Р. 93-112.
  10. Pradabwong J., Braziotis C., Kulwant S.-P., Tannok J. Business process management and supply chain collaboration: a critical comparison. Logistics Research. 2015. №6. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s12159-015-0123-6.
  11. Гребешкова О.М. Емерджентність у стратегічному процесі підприємства. Формування ринкової економіки. 2009. Випуск 22. С. 129-137.

Статтю було отримано 18.09.2023