УДК: 316.422:339.138:378.1

DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-9

Білошкурська Наталія Володимирівна,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
https://orcid.org/0000-0002-7617-7836
Гуменюк Алла Валеріївна,
кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом Уманського державного педагогічного університету
імені Павла Тичини
https://orcid.org/0000-0002-4333-0478

JEL classification: I21, I25, M31

Мета статті полягає у дослідженні шляхів упровадження інноваційного підходу в маркетинг освітніх послуг. Проведено аналіз сучасного стану маркетингу освітніх послуг на прикладі українського ринку послуг вищої освіти. Оцінено основні шляхи забезпечення конкурентоспроможності освітньої послуги шляхом формування унікальної конкурентної переваги. Доведено, що ефективність упровадження новітніх інноваційних розробок у сфері освітнього маркетингу залежить не тільки від процесів формування повноцінного ринку освітніх послуг, його інфраструктури, правил гри, але і від економічних, правових, моральних та інших державних і суспільних інституціональних основ, що забезпечують їхній захист.

Ключові слова: заклад вищої освіти, маркетингове середовище, продукт освітньої діяльності, товар, конкурентоспроможність.

Список літератури

  1. Saginova O., Belyansky V. Facilitating innovations in higher education in transition economies. International Journal of Educational Management. 2008.22. №. 4. С. 341–351. DOI: https://doi.org/10.1108/09513540810875671.
  2. Tether B. C. Services, innovation, and managing service innovation. The Oxford handbook of innovation management / Dodgson M. Gann D., Phillips N. (eds.). Oxford: Oxford University Press, 2014. С. 600–624. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199694945.013.031.
  3. Sharata N. G. Modern trends of innovation activity development at higher school. Eastern European Scientific Journal. 2014. № 5. С.1–6. DOI: https://doi.org/10.12851/EESJ201410C03ART06.
  4. Piasecka А. Organizational innovation in managing a modern higher education institution. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2016. № С. 139–144. URL: http://surl.li/joutv.
  5. Mykhailyshyn H., Kondur O., Serman L. Innovation of education and educational innovations in conditions of modern higher education institution. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 2018. Vol. 5. № 1. С.9–16. DOI: http://dx.doi.org/10.15330/jpnu.5.1.9-16.
  6. Surayeva M. O., Grigoryants I. A., Kochetkova N. V., Evdokimov A. N. Innovations in the management of marketing activities of the higher education system. Eurasia: Sustainable Development, Security, Cooperation – 2019. SHS Web of Conferences. 2019. 71. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20197105008.
  7. Білошкурська Н. В., Білошкурський М. В., Кравченко Р. О. Маркетинговий аналіз стратегічної конкурентоспроможності вищих навчальних закладів регіону. Економічні горизонти. № 2(3). С. 25–30. DOI: https://doi.org/10.31499/2616-5236.2(3).2017.128097.
  8. Bezliudnyi O., Chepka O., Omelyanenko V., Biloshkurska N., Biloshkurskyi M. ICT architecture for networks activities of higher education institutions. International Journal of Scientific & Technology Research. Volume 9. Issue 2. P. 58–61. URL: https://www.ijstr.org/final-print/feb2020/Ict-Architecture-For-Networks-Activities-Of-Higher-Education-Institutions.pdf.
  9. Братаніч Б. В. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філос. наук : 09.00.10. Київ, 2006. 35 с.
  10. Dalton J. Kano Model. Great Big Agile. Apress, Berkeley, CA, 2019. P. 189–190. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-4206-3_37.
  11. Braslavska O. V., Biloshkurska N. V., Biloshkurskyi М. V. Modern innovation in marketing of educational services. Prognostication and planning of economic development: microeconomic and macroeconomic levels / J. Žukovskis, K. Shaposhnykov (eds.) : multi-authored monograph. Vol. 1. Kaunas : Publishing House “Baltija Publishing”, 2019. P. 400–414. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/12583.
  12. Длігач А. О. Стратегічне маркетингове управління : монографія. К. : Алерта, 2012. 272 с.
  13. Лепьохін О. В., Прокопченко П. О. Визначення та порівняльний аналіз маркетингової категорії «освітня послуга» і «освітній продукт» у загальній системі інформаційних ресурсів, послуг і продуктів. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2013. № 2(71). С.260–263. URL: http://surl.li/jotpj.
  14. Александров В. Т. Освітня послуга: суть та моделі якості. Освіта і управління. 2006. № 1. С. 156–164.

Статтю було отримано 03.07.2023