УДК 332.7(477)
DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-1
JEL classification: R 33
У ході написання наукової статті було виявлено роль академічної доброчесності у контексті її ролі у формуванні освітнього та наукового середовища, зокрема в умовах активного впровадження інноваційних технологій. Визначено поняття академічної чесності, що полягає у забезпеченні якості освіти та наукових досліджень шляхом формування довіри до результатів академічної діяльності. Досліджено ключові принципи академічної доброчес-ності та її цінності, такі як чесність, об’єктивність, відданість науковій правді та уникнення плагіату. Досліджено, що академічні порушення, такі як плагіат, фабрикація та фальсифікація даних, стають дедалі склад-нішими для виявлення у зв’язку з розвитком штучного інтелекту та інших інноваційних технологій. Проаналі-зовано переваги та недоліки розповсюдження інноваційних технологій в освітньому процесі, що дозволяють підвищити інклюзивність та доступність освіти. Встановлено, що цифровізація освітніх процесів не тільки розширює можливості доступу до знань, але й створює нові виклики для забезпечення академічної доброчесності. Запропоновано рекомендації щодо вдосконалення методів виявлення та запобігання академічних порушень, вклю-чаючи розробку політик і стандартів, що регламентують використання штучного інтелекту в освіті, а також проведення регулярних тренінгів для викладачів та студентів з питань етичного використання технологій.
Ключові слова: академічна доброчесність, інноваційні технології, вища освіта, цифровізація освіти, штучний інтелект, освітній процес.
Література
- Слободянюк О. М. Академічна доброчесність у вищій освіті України: особливості впровадження та тенденції розвитку. Педагогіка XXI століття: сучасний стан та тенденції розвитку. 2021. С. 388-414.
- Ростикус Н. П. Академічна доброчесність у науковому дискурсі. Вісник науки та освіти. 2023. № 3(9). С. 517-526.
- Доценко І. О. Академічна доброчесність у системі забезпечення якості вищої освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. № 32. С. 31-42. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2022-32.31-42
- Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145- URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
- Козубцов І., Силко О., Козубцова Л., Лукашенко В. Показники та критерії оцінювання рівня академічної доброчесності здобувачів вищої освіти. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2022. № 49. С. 38-47. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2524-0560-2022-49-06
- Бойцанюк С. І., Левків М. О., Пацкань Л. О., Погорецька Х. В. Фундаментальні цінності академічної доброчесності. Підготовка докторів філософії на сучасному етапі: обмін досвідом та кращі практики: матеріали науково-методичної конференції з міжнародною участю. 2023. С. 29-31.
- Pudasaini S., Miralles-Pechuán L., Lillis D., Salvador M. L. Survey on Plagiarism Detection in Large Language Models: The Impact of ChatGPT and Gemini on Academic Integrity. 2024. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2407.13105
- Holmes W., Porayska-Pomsta K., Holstein K., Sutherland E., Baker T., Shum S. B., Santos O. C., Rodrigo M. T., Cukurova M., Bittencourt I. I., Koedinger K. R. Ethics of AI in education: Towards a community-wide framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2021. № 32(3). P. 504-526. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1
- Стежко З. В., Шалімова Н. С., Андрощук І. І. Академічна доброчесність у вищій освіті: прояви та мотиваційні чинники. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. 2022. № 3(140). С. 7-15. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2022-3-1
- Кулик А., Ревенок В., Нікольський О., Титарчук Є. Перспективи впровадження і розвитку освітніх віртуальних лабораторій в Україні. Наука і техніка сьогодні. 2024. № 3(31). С. 557-569. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-3(31)-557-569
- Романенко Н. М. Вплив сучасних освітніх технологій на формування професійної компетентності логістики в майбутніх фахівців інфокомунікацій. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 8. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13144187
Статтю було отримано 05.08.2024